Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
Bilen har inte Four-C. Jag kan dock tänka mig att det är något som man skulle uppskatta (så länge det fungerar.. )
Hade planer på att åka och titta på bilen redan idag men som vanligt i mitt liv så kommer saker emellan. Synd jag bor så långt bort (Mönsterås. Bilen finns i Malmö..).
av lennart lundberg
Hej matte 74!

T6 är en bra motor med lite problem normalt sett.
Den fick effektökning 2001-02 volymmässigt.
Växellådan var 4-växlad från 1999-06 tills nya S80N kom.
Att den förstärkes är inte omöjligt.
Kolla färgen på automatoljan. Ska ha färgen som hallonsaft som du förmodligen vet.
Kolla även att den inte har felkoder som kan bli dyrbara att reparera.
Min S80 hade en felkod som bilföretaget Bilia kallade för en ”spökkod”. De var inte villiga att åtgärda felet på garantin.
S80 är nog mera ett landsvägs lok mot S60, så för min del kan jag vara utan Four-C som jag upplever som lite mer stötig vid ojämnheter.
Har haft en 960 med motor 3,0:a som var underbar i mitt tycke utan turbo.
Hoppas att du hittar det du vill ha.

Lennart
av malte74
Tack för svaret, Lennart!
Jag håller med om 960. Jag har haft några stycken 1995 och 1996 och skulle extremt gärna ha ytterligare ett exemplar. 2.5 aut drog förvisso soppa som nog skulle sätta den i skamvrån även jämfört med en T6..*s*
Men om man hittade en kanonfin 3.0 med inte ohemult mycket mil så vore jag absolut en möjlig köpare. Jag har t.o.m lärt mig att reparera de veckiga dörrsidorna..

Fick tråkigt besked idag. Jag hade helt enkelt för långt, och min tilltänkta T6 är såld.. Nåväl, det finns flera men just detta exemplar föreföll som varandes i toppskick.
Jag har sedan länge avsett att komplettera bilparken med en C70 av första generationen och annonserar efter en dylik, men jag har i alla fall bestämt mig för att sänka de krav jag har på C70:n och istället lägga lite större pengar för att hitta rätt T6. Om jag tar pengar ifrån C70-budgeten och lägger på T6 så kan jag få fatt i riktigt fina, och riktigt lågmilade, exemplar. Då borde jag vara "relativt" säker på att kunna hitta ett ännu bättre exemplar än det som precis slapp mig ur händerna.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Slog till och köpte mig precis en T6 -04 19.000 mil. Han som sålde den hade trimmat den på bsr för ett år sen. Det är inte mycket man betalar för en sån. Så jag tyckte det var värt de. Hoppas den håller ett par tusen mil till bara.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o