Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kollat igenom den tråden som finns. Finns ju lite info. Skall man hålla sig ifrån 05:orna? Var ju något fel med motorhaveri som följd. Förbrukning. Kör mest landsväg.

Mer generell info vad man ska tänka på vid köp. Har ju en V70 D5 02 nu men den är på upphällningen och vill ej lägga mer flis på den.
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
Det är en stor och tung bil, blir en del slitage som man måste räkna med, soppaförbrukningen skulle jag tro att under 1.3 är nog svårt att hålla.
Skulle nog kunna tänka mig en sån men man får nog va beredd på att det kostar lite mer.
Utbudet är ju ganska begränsat, det finns 6 st till salu idag tex och av dom är det enbart en (10an) som är någorlunda intressant. Fast 9 ägare på en 5 år gammal bil så faller den bort ändå, men många av dom har haft många ägare då dom inte insett vad dom köpt tror jag.
Skatten ligger på drygt 5000:-
Användarvisningsbild
av milktrucker
kan inte T6 vara ett alternativ om man vill ha lite mer effekt än standardbilen?

annars är 2.5T med manuell låda ett klipp. Motorn är fullt tillräcklig för bilen samtidigt som det är enda 2.5T-motorn som försetts med 6 växlad manuell låda som annars enbart sitter i D5 och R.
Förbrukningen går ner och d kommer kunna köra bilen på kring 1 liter
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jo T6:an är intressant. Har ju en V70 D5 02 nu men som jag haft stora problem med med felkoder på låda, bränsletryck mm. Kör ju ganska mycket så en diesel är ju att föredra men höga priser mm. Har ju en 9-3 1.9TID som jag kan åka långt med. Vad ligger T6:an på i förbrukning? Hade en S80 T6 helt grym motor gick på litern.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Förbrukningen på T6 ska vara 12,7 i blandad och 9,5 på landsväg, men antagligen drar den över litern på landsväg eftersom den enbart finns med en amerikansk föråldrad 4-stegs automatlåda.
av Schmoyoho
dieselmagnus skrev:Uppdaterades inte lådan lite hållbarhetsmässigt?
Förstärktes kring MY02/-03 någonstans på S80:n och motorn uppdaterades i samma veva (2,8->2,9 l slagvolym samt VVT vad jag kan minnas?). Men köper du en XC90 T6 får du oavsett de uppdaterade komponenterna. Har fått intrycket av att lådan inte är särskilt skottsäker ändå men betydligt bättre än innan.

Vad gäller XC90 V8 så hade väl MY05 en del problem med motorhaverier pga vatten som samlades i något lager till en balansaxel (något sådant) men ifall det är någonting som bör vara styrande vid ett köp idag vet jag inte.
av Fluggo
Jag har 2,5T med manuella 6 växlade lådan och är jättenöjd. (Speciellt efter Polestar optimeringen)
Bilen drar mellan 0,95-1,1 efter en körd tank beroende på om jag kört med släp, vinter/sommar osv.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok tack har ändrat lite i trådrubriken då jag nu har två val. Visst 2.5t motorn är ju aktull men då kanske D5 med ett chipp egentligen är bättre. Är dock trött på min D5:a i dag i min V70 som har strulat i 3 år med felkoder på bränsletryck. Har en egen lång tråd om detta.

Jo det är inte speciellt stort, nedan är[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]