Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
V70 2006 automat.
- Ska köpa TRW bromsskivor via bildelaronline24.

Sitter och klurar på vilka bromsbelägg som är bäst.

Det nämns på dom flesta att det inte är förberett för slitvarningskontakt.
- Jag gissar på att jag inte behöver detta då enda kabeln jag har är till ABSen.

* STARK
* NK
* ABE
* MAPCO
* DELPHI
* BARUM
* BOSCH
* METZGER
* ATE
* LPR
* TRW
* BREMBO
* JURID

Av dessa så funderar jag på...

* BOSCH Bromsbeläggssats, skivbroms framaxel ATE Anti-skrik-plåt ... 18,5mm ... 427kr
* TRW Bromsbeläggssats, skivbroms DTEC COTEC framaxel Dammreducerade bromsbelägg ej förberdd för slitv. ATE ... 18,5mm...618kr

Men blir ju besviken att inte TRW har antiskrik? Hellre det än dammreducerat känner jag. Eller finns det vettiga antiskrik produkter jag kunde komplettera med? Fast antiskrikPLÅT lät ju inte som det bästa heller, mina gamla belägg har något påklistrat tror jag.

Volvo Original kanske inte är så mycket dyrare?
Användarvisningsbild
av Perra83
Det beror lite på hur du kör hur bra bromsar du vill ha. Ja har använt lite olika skivor och belägg genom åren. Volvos skivor och belägg duger. Kör du lite hårt så rekommenderar jag anpassade belägg.
Sen är frågan hur mycket du är beredd på att betala. För mig är inte priset det viktigaste. Jag vill ha skivor med målade nav för att slippa se rost. Bromsbeläggen ska tåla lite värme utan att vara "rejsing" som piper vid inbromsning. Där köpte ja EBC som tål lite värme och håller tyst och skitar inte ner fälgarna överdrivet mycket.

2200kr betalade ja för Volvo bakskivor och EBC GreenStuff belägg.
av Rumpnisse
Framskivorna jag tänkt köpa är lackade.

Kör lugnt med kombin, efter normal säkerhet så prioriterar komfort (tystnad).
Läste att banfolk tyckte greenstuff var "shitstuff" fast kanske någon som trollade?

Kollade Bilia nu för att få en hint om priset på original. Vilket vore det dyraste alternativet.

* Volvo Original Bromsklotssats, 15/16”, EXC V70R, EXC S60R. Utan sensor. 875kr

* BOSCH Bromsbeläggssats, skivbroms framaxel ATE Anti-skrik-plåt ... 18,5mm ... 427kr
* TRW Bromsbeläggssats, skivbroms DTEC COTEC framaxel Dammreducerade bromsbelägg ej förberdd för slitv. ATE ... 18,5mm...618kr
Användarvisningsbild
av Perra83
På bana skulle inte ja heller använda GreenStuff. Lägger man ner pengar på en banpreppad bil och köper bromsbelägg för 1000kr får man skylla sig själv. På gata fungerar dom alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Köp tu twr eller bosh. Biltemas belägg är skit. Skriker och dammar men det kanske du inte tänkt köpa ändå. Volvos belägg är snordyra och inte ett skit bättre än ex Bosch.
av Rumpnisse
DTEC är deras nya modell av annan teknik, det är antiskrik fast jag var nyfiken om det var samma som deras tysta vanliga belägg.
Dom visar tabeller med jämförelser mot andra, men inte mellan deras egna belägg.

Hittade en artikel som nämnde att TRW har egna fina testställen på blandannat snöplatser och uppnår EU kraven och så.. Men just deras nya DTEC utmanar reglerna lite så dom gjorde sina tester i Japan istället där dom inte ställer testkrav och beläggen är framtagna för Japan Korea Australien.

Så jag beställde TRW Cotec. Inte deras "next generation DTEC".
Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]