Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viggevolvo
wissel skrev:Tror i alla fall Generatorfel faktiskt.....13,2 volt är för lite enligt min tro.
Med nästan tomt batteri så borde laddningen vara 14,2-14.5v.
Så nästa gång du startar med starthjälp så mät generatorn då bör/skall den visa mera än 13,2v.

Jaha okey. Nu blir jag lite snurrig för det va Volvo som mätte upp generatorn och då låg den på runt 13,2 13,3 och dom sa ju att det va bra??
av Viggevolvo
Rådlös skrev:Vi tar laddningen först. För att batteriet skall ta till sig laddspänningen från generatorn skall den vara 13,8 volt eller mer. Om generatorn inte ger mer så "fastnar" inte elektronerna i batteriet. Dom går åt till lampor och tändning m.m m.m.
När man mäter laddspänningen så mäter man direkt på batteripolerna medan motorn går.

Hur kollar man om det är någon "tjuvläcka" på någon krets? Nu är det ju så här med moderna bilar att säkringar och annat inte alltid sitter så lyckat till, men jag beskriver det generella tillvägagångssättet. Man ställer bilen och kopplar bort jordledningen från batteriet. Däremellan, jorden och minuspolen, kopplar man in en Amperemeter. Där skall det i princip inte gå någon ström när bilen är avstängd och dörrar stängda o.s.v. Några milliampere kanske den drar till larm och någon minneskrets. Men det är inga stora strömmar. Visar det sig direkt att den drar ström, så gör man så här att man plockar ur en säkring och kollar Amperemetern. Man sätter tillbaka säkringen och tar ur nästa säkring. Så håller man på tills man träffar den säkringskretsen där amperemätaren helt plötsligt visar noll. Då har man hittat den felande kretsen. Nu får man slå upp i handboken för att se vilken krets eller funktion det är som läcker ström. Exempel: Säkring 15 går till kupéfläkten. Då vet vi att felet är där någonstans. (Detta var alltså bara ett exempel. Jag vet inte vart säkring 15 går i din bil, men det är så här man får felsöka)
Är man familjär med bilelektronik kanske man fixar felet själv. Är man inte det så lämnar man bilen till en bilelektriker. Till vederbörande beskriver man hur man har konstaterat att det var just säkring XX som var felindikatorn.

Numera finns det så kallade tångamperemetrar till överkomligt pris. Det är en tång eller klo som man sätter om en kabel och den mäter hur mycket ström det går igenom kabeln. Man behöver alltså inte lossa jordkabeln i det fallet om man har en tångamperemeter. Det underlättar lite. Men vanliga multimetrar har för det mesta fortfarande "mätpinnar" på sladdar.

Jag höll på att glömma generatorfel. Om laddspänningen är för låg, mindre än 13,8 volt så är första steget att kolla generatorremmen. Är den tillräckligt spänd? Andra steget att byta kolen i generatorn. Det brukar vara en förhållandevis billig åtgärd, någon hundralapp. Men det kan ju i olyckliga fall vara mer komplicerade fel. Då blir det dyrare.

Du kanske behöver köpa ett nytt batteri också, men det gör du först när du har hittat en eventuell strömläcka och åtgärdat den. Det är ju ingen ide med ett nytt batteri om det fortfarande tjuvläcker ström någonstans i bilen.

Hör av dig och berätta vad du kommer fram till.

Tack för förklaringen! Ska kolla upp allt sånt här nu när man får semester, då har man lite mer tid på sig :)
av Viggevolvo
Nu har den startat två eftermiddagar i rad (om man kan säga så?) men på morgonen så har jag varit tvungen att använda starthjälpen men på eftermiddagen så har den startat utan. Men idag när jag skulle åka hem efter jobbet så va den lite svårstartad men den gick ändåså igång utan starthjälp. Men som sagt, ska kolla mer nu på semestern när man har mer tid på sig men ni kan gärna komma med mer tips som man kan kolla upp!
av Rådlös
Volvo får nog själva stå för vad dom har sagt. Men det här är generella uppgifter:

Bild

Och du ser själv, laddspänning till batteriet 13, 8 till 14,1 volt. Det kan tillåtas gå upp lite över, men det är bara i korta stunder.

Lite förklaring på ordet vilospänning. Det är när batteriet står helt oanvänt och inte har varit i bruk på kanske en ½ eller hel timma. Om batteriet är helt fulladdat skall det vara 12,7 volt. Det kan tillåtas att sjunka lite neråt, men inte hur mycket som helst. Under 11,6 måste det laddas. Helst långt innan.

Tycker man att det här med motsägande uppgifter om mätmetoder låter jobbigt och förvirrande, så finns det sådana här: http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5nga ... lsrc=aw.ds
Med en sådan behöver man inte lossa på några kablar. Är ju också användbar om man har hittat den felande kretsen och vill kanske hitta exakt just den delen av en enhet som tjuvläcker ström.

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]