Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Nu har min skorv börjat busa med mig igen. Det är en 2.4t -00:a. Här kommer storyn bakom problemet:

Ända sedan jag köpte bilen har den, när man accelererar hårt och växlar från tvåan till trean, tvekat en aning innan den laddar på efter växlingen. Detta har dock inte varit något allvarligt, jag har helt enkelt skitit i det.

Fick problem med att abs lampan lös. Lämnade in bilen på felsökning varpå teknikern lossade kontakten till abs:boxen och allt som har med abs dog då. Hastighet och hundra lampor tändes. Jag fick boxen lagad dock, och sedan var problemet borta. Det händer dock när jag svänger skarpt och bromsar lite samtidigt, som när man parkerad, att abs:en börjar jobba lite, vilket känns väldigt spännande. Men annars inga problem.

När jag är ute och kör händer det ibland att bilen helt plötsligt hackar till och cruise blir inaktiverad. När man växlar rycker motorn till ordentligt. Normalt sett är det en fördröjning innan motorn går ner i varv för att det ska bli en mjuk växling, det försvinner helt. Detta problem försvinner när bilen startas om. Problemet kommer och går, ibland flera gånger per tur, ibland inget på flera månader.

För några dagar sedan var jag ute och åkte igen, accelererade halvhårt och då högg motorn till och vips så var laddtrycket borta. Normalt sett börjar det ladda på "fullt" från 2500 varv, men nu hände inget alls där utan vridmomentet höll sig tämligen konstant. Men i övrigt går motorn fint, inga som helst problem på tomgång, och cruise problemet/ växlingarna dök inte upp. Laddtrycket kom tillbaka efter omstart, men försvann ganska snabbt efter ett par accelerationer.

För att ev. lösa problemet plockade jag av batteripolen för att nolla datorn. När jag testade att köra hände samma sak igen, laddtrycket försvann efter ett par accelerationer, och nu så började bilen tveka riktigt ordentligt efter växlingar. Motorn går helt rent, inga misständningar eller så, men från t.ex. 2:an till 3:an så får jag ett "varvstopp" som ligger kvar i säkert en sekund innan motorn börjar arbeta igen.

Funderar på vad f*n det kan vara.
-Kanske wastegaten som kärvar? Har känt på den och den känns som den alltid gjort.
-Magnetventilen? Den har jag bytt en gång redan i förebyggande syfte.
-Kan det vara spjället? Mitt är bytt till gula, och jag har rengjort det en gång. Men den går ju hur fint som helt på tomgång etc, där brukar ju motorn gå risigt först om spjället är dålig.
-Kan bilen tappa typ hastighetssignal och tro att bilen står still och backar laddet?
-Kan det vara något med typ fuelcut att det inte kommer igång? De ska ju inte gå in vid växlingar vad jag vet men ändå...

Har tyvärr inte grejer att läsa koderna med. Om ingen har någon superbra ide slutar det väl med att jag lämnar in bilen på felsökning
Har ett liknande problem på min V70 2.4T -00a med. Det med ABSen har på min att göra med en felkod jag får på vänster fram givare. Antagligen en sprucken ABS krans heller dålig givare. Detta påverkar även farthållaren i mitt fall då den slutar att fungera när ABS lampan tänds. Har exakt samma fenomen på min när jag växlar mellan 2an och 3an med att det tar en stund innan den axar. Var på en verkstad i dag för att kolla upp mitt kraftiga oljeläkage och han sa att det läcker från returen till turbon och att turbon börjar bli lite dålig med. Ska byta den packningen och får se sen om det blir turbo byte med sen. Min har gått strax över 30000 mil nu.
Ja jag misstänker att det är ett givarfel på min med, men abs-lampan tänds aldrig längre på min. Bara farthållaren försvinner och de mjuka växlingarna.

Jag har börjat fundera på om de kanske är wastegaten som läcker så den får för mycket ladd. Motorn kanske är så smart så den stryper sig med gasspjället när laddet blir för högt?

De roliga är ju att jag får ingen motorlampa eller något öht, bilen bara går, men konstigt. Den är riktigt stark och fin och det känns som den börjar ladda upp till 2500 varv, sen känns de som halva effekten försvinner. Motorn tvekar bara vid växling när jag gasar på ordentligt. Om jag gasar lite försiktigare trycker den på som vanligt.
Hej,
jag har liknande problem med min V70 (-01).
Motorlampan tänds och när jag kollar felkoden med ODB-läsaren så säger den att det är fel på luftmasse-mätaren. Har dock haft detta fel länge och klarat avgaskraven på besiktningen. Men en ändring har skett på sista tiden. Märker att vid varmare utetemperaturer så rycker motorn till vid accelleration och några gånger har motorn gått ned med reducerad kraft.
Har läst på andra Volvo-forum att folk har bytt en mängd delar/sensorer men ändå inte fått ordning på detta problemet.
Är det någon här som har en lösning på problemet?

Beträffande ABS-problemet så har jag också haft detta på min V70.
ABS-lampan tändes ibland vid högersvängar. Sedan kunde den slockna lika snabbt som den tändes.
Efter någon månad med detta problem så "slocknade" hastighetsmätaren och tripp-mätaren. Dessutom kom meddelande om att bilen måste in på service pga bromsfel.
Då gick jag in på Google och sökte på den fel-text som stod skrivet i feldisplayen på instrumentpanelen.
Lyckligtvis så fick jag en träff som stämde in på det jag sökte efter.
Klickade på länken och kom in på Blocket. Där var det en smart kille från Falun som beskrev exakt samma fel som jag hade på min ABS-enhet.
Han sade att felet beror på dåliga lödningar inne i ABS-boxen. Detta fel beror på dåliga kall-lödningar och felet brukar uppkomma när bilen passerar 10-årsstrecket. Han erbjöd sig att fixa/löda om boxen till ett pris av 500 kr. Dessutom fick jag betala för frakten.
Vad han gjorde var att såga upp den vattentäta boxen väldigt försiktigt så inget blir skadat inuti. Sedan lödar han. Därefter har han något speciallim som får härda under natten. Sedan skickar han tillbaka boxen. Fördelen med detta är att man inte behöver lämna in bilen för omprogrammering.
Bilen gick fint att köra utan ABS-box under de tre dagar boxen var på lödning. Jag fick en del bra råd från Falu-killen. Som t ex att boxen är skruvad med torx-bultar. Dvs utvändig torx. Fick tipset att torx-hylsor med mindre dimensioner kan köpas på Biltema.
Ett annat tips var att klä in kvarvarande ABS-del med plast under "väntetiden".

Tyvärr har jag inte kvar några upplysningar om Falu-killen men kanske du kan fixa detta själv om du är duktig på lödning och dessutom får tag på det rätta limmet.

Lycka till!!
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]