Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
Hej.

Har sökt lite på forumet och fått en del tips men skulle behöva lite mer råd.

Köpte bilen för ett par år sedan och den har väl aldrig kylt riktigt bra utan mest vanlig "fläktkyla".
Bilen är en XC70 från 2002 så den är ju trots allt 13år.

Jag började därför med att göra en påfyllning på vinst och förlust, tyvärr blev det förlust då det fortfarande inte fungerar som det
ska då den inte kyler.

Efter påfyllningen uppstod ett konstig ljud som inte funnits förut , Ljudet kommer från bakom instrumentbrädan och låter som att det rinner eller porlar vatten i en ledning, ungefär som en toalett som står och rinner . Vad kan detta bero på ? Ljudet är som tydligast då bilen stått ett tag och man startar bilen och kör fläkten på låga varv.

Jag har ett vida så jag tänkte "felsöka" och kolla lite i det men då min kompetens är begränsad så gick inte det heller nå vidare utan nu blåser AC:n bara varmluft.

Får nästan en känsla av att det är något spjäll som inte stänger eller öppnar som det ska eller något annat fel känns inte som att det bara är läckage som spökar. Finns det något sätt som man i Vida kan kalibrera och kolla olika funktioner på spjällmotorer och liknande ? Skulle vara guld värt om någon kunde beskriva hur man gör det i Vida.

Ska förmodligen lämna in den på Volvo för en felsökning av AC:n men jag vill göra det jag kan själv först och förhoppningsvis lära mig något i alla fall :)
Användarvisningsbild
av wissel
Du har troligen tomt på gas igen. Då brukar det "strömma" bakom panelen.
Undrar om du inte bara skall åka för koll av Gasen?
Kan mycket väl vara din Kondensor som är otät. Jag köpte ny sådan o lät Volvo montera den.
Köpte den på nätet för 1495:-, tror Volvo ville det tredubbla.
Så kolla noga då det lätt springer iväg upp till 10 000:- eller mera.
Du kan kalibrera spjällen själv via CCM om jag mins rätt. Men som sagt, jag tror inte på det. :-)
av Tuna
Hej.

Tack för svaret , Är nog som du säger troligast med ett läckage. Volvo ville ha ca 1500kr för själva felsökningen men då felsöker de väl allt både läckage och elektronik.

Sen blir det till att försöka laga det som är trasigt själv annars lär det väl springa iväg på kontot.

Var inne på CCM och där kunde man se värden och så på div roliga saker men jag förstod inte hur man skulle kalibrera , kan du hjälpa mig med lite info ? :)

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]