Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Musarn
Hej är första gången jag skriver här, men har varit inne å läst en del förut å hoppas jag kan bidra lite också.
Men nu till frågan, fick till att börja med den klassiska aggregat remmen i kamrem trasslet,suck. Fick tag på en motor som jag satte dit.
Men den ryker riktigt rejält vid fullgas, det finns olja som droppar lite vid ic, turbon följde med motorn som har gått 34000 mil, spridarna är dom gammla. Jag tycker att bilen går bra inget slö, bara ett lite ventiltick som jag måste lösa också. Någon som har några bra idéer vart jag ska börja?
Väldigt tacksam för svar:) Mvh Rasmus
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det låter som en defekt turbo eller blivande turboras. Min V70 D5 ryker till som fan om jag trampar mattan i botten men det är ju det klassiska svarta molnet sedan ryker den knappt alls. Drar din bil olja?
av Musarn
Har hittat felet efter lite hjälp idag. Det var sprucken intercooler som gjorde så att den rök mycket, som jag kan förstå så fick motorn för lite luft men mycket bränsle alltså svart rök ( EPA gänget var rätt impade) så nej den drog ingen olja. Har du kollat vid kylaren fram om det är oljigt där? Hämtade nämligen en på skroten å va samma fel på den så det verkar vanligt?? men jag provtryckte innan jag satte dit, annars hade det varit surt. Min rök också till mest i början och rejält om man dragit något tungt å segat länge men som sagt blåste man ur den så blev det bättre ett tag :) förresten så har jag en turbo över om din är väck :wink:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Min ryker bara till vid första gasen sedan kan jag dra på flera gånger utan rök. Så det är nog ansamling av sot i avgassystemet. Nä min turbo mår bra tjuter inte och rycker inte blåsvart. Tack ändå.
av valln
Baserat på observationer är det säkert tio gånger så vanligt med fel på intercooler eller dess rör än turboras.

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]