Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Man bör alltid beskriva aktuell bilmodell direkt i trådarna för att undvika missförstånd. Frågan kan ju lika gärna gälla grannens bil t.ex.

Handlade nya skivor fram (285 mm) till min V70 2.4 -02 i vintras.
795 kr/paret på Vparts.
Har kört några hundra mil sen dess och inga problem än iallafall. :-)-)
av Xynter
Rumpnisse du får dubbelkolla så att du verkligen har 305mm bromsskivor. På min V70N MY07 D5 185hk så är det 286mm skivor fram.
av nissesvolvo
Kolla på bromskivor på mekster.se Till min gamla V70 -99 så kostar 2 skivor (bak) under 500:-/par inkl frakt. Då pratar jag om Zimmermanns belagda skivor. Dom rostar inte på ytor, förutom kontaktyta vid beläggen, så det kanske vore nåt.
Såg nån film på Youtube där nån engelsk herre hos en Mercedes verkstad pratade lite om 3 olika skivor, då rent prismässigt.
Den första var en skiva tillverkad i Kina med nåt kort namn, typ OP eller OD eller liknande. Den andra, som va lite dyrare, va Textar. Skall tydligen sitta originalmonterat på bla Merca. Tyskt fabrikat, dock tillverkat i Kina.
Den tredje, och också den dyraste va ju Zimmermann, belagd yta.
Det lustiga är att 2 skivor hos Mekster blir billigare än 2 skivor hos Biltema..... :shock:
Låter nästan för bra att vara sant.....
Kan vara värt att kolla upp lite eller helt enkelt köpa och prova....
av nissesvolvo
Tänkte väl att det skulle vara för bra för att vara sant. Mekster hade gjort fel på sin hemsida och nu rättat till felet. Priset blir lite högre än jag skrev tidigare så nu landar det på 867:-/par. Faan man skulle slått till direkt. Men ligger ju ändå i samma prisnivå som Biltema.
av volvov702002
sak som bromsskiva som man troligtvis byter engång under bilens livslängd vid normal körning så ingen tvekan att köpa av bra kvalite, sk. "original".

Biltema skulle jag avråda ifrån, det är ständiga diskussioner om biltema, men av egen erfarenhet skulle jag aldrig mera inhandla där. köpte skivor och dom slog sej efter ett halvår/ år. Konstigt nog efter så långt tid!? körde enligt konstens alla regler.

fick möjliget köpa skivor från SBS ( danska ) från en lokal verkstad till då min 850, riktigt bra pris just då. Och dom sitter på än efter 4 år och bilen bromsar som en ny bil.
Dock vet jag inte vart man får tag på dessa längre.

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]