Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Vågar an köpa en v70 2008 med en automatlåda som gått 24000 mil?vilka är dom vanligaste felen och hur länge brukar en låda håla?,bilen är en 2008 av den gamla modellen
av rid54
Det är väl inte mer gambling med en automatlåda än en manuell? Går den bra? Har den servats ordentligt? Finns felkoder? Tydligen rekommenderar man inte oljebyte i lådan, men i en bil med den körsträckan skulle jag nog vilja att oljan vore bytt en gång i alla fall, annars är det dags, särskilt om bilen har drag. Tycker jag...
Användarvisningsbild
av wissel
håller med fullt ut, ingen gambling med automat mer än med manuell,
kopplingsbyte är väl lika troligt eller kanske troligare efter dom milen med draganvändning eller att dom startat med 1800 varv o saaakta släppt upp kopplingen. Har många kompisar med V70 som nu rullat såväl 35-45k mil med automatlådor. Skulle till o med våga säga "fördom" om dessa påståenden om automatlådor.
Så köp du vad du vill ha o strunta i dessa påståenden om automatlådans svaghet.
Jag har kört automater sedan 1975 o aldrig haft problem.
av Psyko
Nja, vet inte om jag kan hålla med i det resonemanget. Det byts betydligt fler aut lådor än manuella lådor, visst är ett ev kopplingsbyte en risk men den kostnaden är ganska liten om man jämför med en renovering/byte aut växellåda. Dessutom brukar det inte finnas så gott om begagnade aut lådor, manuella som aldrig byts finns det ofta en uppsjö av.

Man bör vara medveten om att det kan uppstå höga kostnader OM växellådan skulle bli dålig av någon anledning. Sen är det inget som är vanligt men allt beror ju på hur den använts. Har den gått hårt, dragit tungt osv och oljan aldrig är bytt ja då ökar risken helt klart
Användarvisningsbild
av milktrucker
beror helt på vilken låda det handlar om, AW55 eller TF80?
Användarvisningsbild
av milktrucker
bättre o bättre....den ena(AW55) kan få en rad konstiga fel medan TF80(D5 samt R fr.o.m 2006) hade ett standardfel på en ventil som drabbade samtliga lådor och som är relativt enkelt reparera. Felet märks lätt genom hästsparksväxlingar mellan 3-4 och 4-3 och de infinner sig på lådan när den gått 10-20.000 mil.
AW55 kan i princip drabbas av vilka fel som helst, inte några direkta standardfel utan slumpartade på ett högt procenttal av alla lådor.
Användarvisningsbild
av wissel
milktrucker skrev:bättre o bättre....den ena(AW55) kan få en rad konstiga fel medan TF80(D5 samt R fr.o.m 2006) hade ett standardfel på en ventil som drabbade samtliga lådor och som är relativt enkelt reparera. Felet märks lätt genom hästsparksväxlingar mellan 3-4 och 4-3 och de infinner sig på lådan när den gått 10-20.000 mil.
AW55 kan i princip drabbas av vilka fel som helst, inte några direkta standardfel utan slumpartade på ett högt procenttal av alla lådor.
Den procentkällan skulle jag gärna vilja ha tillgång till !!
Statistik är inte kul men ibland nödvändig!
:???:
av DieselD5
Gammal V70 D5 aut ca 42000 mil, har inga som helst problem med lådan och det är original lådan så vitt jag vet.
Är sköljd några gånger, det kan ju spela in...

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]