Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:utrycknings fordon & taxi, har i sina special servicar inlagt olja byte var 4000 mil. detta för att dessa bilar körs på ett sätt som sliter oerhört på grejorna + att dom ofta komer att rulla mer än dubbet så långt som andra bilar, innen dom skrotas.
Tungt, åkte nyligen med en taxi som rullar +25.000 mil / år.

Det innebär byte av olja i automaten var 8:e vecka.
av volvoR+s60
T5R skrev:vart tar den gamla oljan vägen?
Hamnar den i blindtarmen på växellådan?

Klart du måste tappa ur för att få i ny, de förstår till och med jag!
hehehehe :)
av Marbas
VolvoB20 skrev:Tungt, åkte nyligen med en taxi som rullar +25.000 mil / år.
Sover chauffören i bilen eller, med farthållaren igång? Med den sträckan snittar han 30 km/h, dygnet runt, året runt!!!

Min far har taxi-bolag, med ett gäng chaufförer som turas om med bilarna (betyder att vilotidsreglerna följs och att chaufförerna har ett privatliv). Tror den bilen som går mest går runt 15 000 mil/år. Det är heller ingen storstadstaxi utan kör många långa resor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev:
Sover chauffören i bilen eller, med farthållaren igång? Med den sträckan snittar han 30 km/h, dygnet runt, året runt!!!

Min far har taxi-bolag, med ett gäng chaufförer som turas om med bilarna (betyder att vilotidsreglerna följs och att chaufförerna har ett privatliv). Tror den bilen som går mest går runt 15 000 mil/år. Det är heller ingen storstadstaxi utan kör många långa resor.
Varför ska förarna sova i bilen ???? Förarna sover hemma i sängen!

Det var 3 förare på bilen så den rullar precis som du säger i princip 24 timmar / dygn.m dvs hela tiden. Det var killarnas första jobb i Sverige och de vill ju tjäna så mycket som möjligt då de äger bilen själva.

Killarna hade just bytt bil igen och inte haft den nya i 14 dagar men den ahde redan rullat +1000 mil. Det är ju vad många kör på ett år.

Tycker fortfanade 4000 mil på automatlåde oljan låter lite, gör amn det samtidigt som byter i moton då, det ligger ju på 3000 mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:

vi har taxi bilar som går mer än 20 000 mil / år, men dom är inte från orten. på vår lilla ort, rullar dom betydligt mindre
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev:

Varför ska förarna sova i bilen ???? Förarna sover hemma i sängen!

Det var 3 förare på bilen så den rullar precis som du säger i princip 24 timmar / dygn.m dvs hela tiden. Det var killarnas första jobb i Sverige och de vill ju tjäna så mycket som möjligt då de äger bilen själva.

Killarna hade just bytt bil igen och inte haft den nya i 14 dagar men den ahde redan rullat +1000 mil. Det är ju vad många kör på ett år.

Tycker fortfanade 4000 mil på automatlåde oljan låter lite, gör amn det samtidigt som byter i moton då, det ligger ju på 3000 mil.
4000 mil mellan bytan var det på bilar med 2000 mils intervall. med detat var ett extra till lägg, inget som är standard. våra snåla taxibolag här i stan gör inte detta tillägg

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]