Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#975666
När saabarna lät sådär helt plötsligt så var det överströmningsventilen till oljefiltret som byttes (oljefiltret i saabs fall, filterkoppen i volvos fall).
Kan dock inte lova det är problemet.
#975754
*pettson* skrev:När saabarna lät sådär helt plötsligt så var det överströmningsventilen till oljefiltret som byttes (oljefiltret i saabs fall, filterkoppen i volvos fall).
Kan dock inte lova det är problemet.
För min del har det inte kommit plötsligt utan antagligen varit tilltagande under ca 5000 mil. För mig blev det påtagligt (inuti kupén) för ca 500 mil sedan (16500 mil). Byter oljefilter ganska ofta och har inte noterat något avvikande på koppen!

\m/
#975922
Hej!
För att få ett avslut till denna tråd...

Det visade sig efter lite tankenötter för ett par mekaniker att ac kompressorn hade lagt av och därför hade jag ett "vinande" på låga varv som dränktes i högre hastigheter av motor och vägljud. Ett tips kan vara att ha huven öppen och lyssna med ac av och sen be någon slå på ac:n så hör du ganska tydligt när den slår till och för min bil blev det riktigt tungt.
Egentligen så var det remskivan till ac-kompressorn som hade gett upp. Försökte se ifall det fanns som reservdel att köpa (kolla med autoexperten) men ingen mekaniker ville ge sig i kast med detta då de även trodde att själva kompressorn lagt av då det var väl en 7-8 år sedan den senast fick service (inte mitt fel :roll: )
Så det blev en dyr historia med både generatorbyte och ac kompressor byte men jag kan trösta mig med att delarna kommer att överleva bilen :D

MVH
Tette
#976666
Då var det ac-kompressorn som jag skrev enligt inlägg i början på denna tråd (var nästan 100 på att det var kompressorn). Sannolikt så har du för lite gas i systemet och ett lager i remskivan skall gå att byta (faktiskt väldigt enkelt, finns instruktioner på nätet, inte minst youtube).

Ett råd: Lämna in bilen för ac-service på en renodlad ac-verkstad och inte på bilverkstad/märkesverkstad. Gubbarna på ac-verkstaden är billigare, har mer kunskap och erfarenhet, är benägna att reparera mer, medan märkesverkstäder jobbar mer med att byta delar rakt av. Den fina stora märkesverkstaden med järnmärket byter t ex aldrig lager i remskivan (500-600 kr i materialkostnad + 600-800 kr för arbete) utan byter hela kompressorn rakt av (kompressor 8000 kr + 2000 kr arbete + gas R134a återvinning/vakuumsugning/påfyllning). Belopp totalt att betala: SVINDYRT!

Sammanfattning: all ac-service/ ac-reparation är svindyr.
#976771
Yaniz skrev:Då var det ac-kompressorn som jag skrev enligt inlägg i början på denna tråd (var nästan 100 på att det var kompressorn). Sannolikt så har du för lite gas i systemet och ett lager i remskivan skall gå att byta (faktiskt väldigt enkelt, finns instruktioner på nätet, inte minst youtube).

Ett råd: Lämna in bilen för ac-service på en renodlad ac-verkstad och inte på bilverkstad/märkesverkstad. Gubbarna på ac-verkstaden är billigare, har mer kunskap och erfarenhet, är benägna att reparera mer, medan märkesverkstäder jobbar mer med att byta delar rakt av. Den fina stora märkesverkstaden med järnmärket byter t ex aldrig lager i remskivan (500-600 kr i materialkostnad + 600-800 kr för arbete) utan byter hela kompressorn rakt av (kompressor 8000 kr + 2000 kr arbete + gas R134a återvinning/vakuumsugning/påfyllning). Belopp totalt att betala: SVINDYRT!

Sammanfattning: all ac-service/ ac-reparation är svindyr.
OK, men en följdfråga:

Om AC-kompressorn är problemet, borde inte AC-funktionen (alltså förmågan att bl.a. kyla, temperera m.m.) påverkas märkbart då också? I mitt fall kör jag sällan med AC påslagen (max 5% av körsträckan). Då jag använder den (slår på den) upplever jag ingen skillnad i det vinande ljud jag hör och jag upplever att AC-funktionen faktiskt fungerar bra.

\m/
#976785
Försvinner inte det vinande ljudet när du slår av ac:n så är det förmodligen inte kompressorn som är boven. Sedan är det ingen bra idé att använda ac:n under så korta tider som du beskriver att du gör. Ac:n mår bäst av att vara på hela tiden. Finns mycket skrivet om detta, inte minst på detta forum.
#976796
Förgöraren skrev:
Yaniz skrev:Då var det ac-kompressorn som jag skrev enligt inlägg i början på denna tråd (var nästan 100 på att det var kompressorn). Sannolikt så har du för lite gas i systemet och ett lager i remskivan skall gå att byta (faktiskt väldigt enkelt, finns instruktioner på nätet, inte minst youtube).

Ett råd: Lämna in bilen för ac-service på en renodlad ac-verkstad och inte på bilverkstad/märkesverkstad. Gubbarna på ac-verkstaden är billigare, har mer kunskap och erfarenhet, är benägna att reparera mer, medan märkesverkstäder jobbar mer med att byta delar rakt av. Den fina stora märkesverkstaden med järnmärket byter t ex aldrig lager i remskivan (500-600 kr i materialkostnad + 600-800 kr för arbete) utan byter hela kompressorn rakt av (kompressor 8000 kr + 2000 kr arbete + gas R134a återvinning/vakuumsugning/påfyllning). Belopp totalt att betala: SVINDYRT!

Sammanfattning: all ac-service/ ac-reparation är svindyr.
OK, men en följdfråga:

Om AC-kompressorn är problemet, borde inte AC-funktionen (alltså förmågan att bl.a. kyla, temperera m.m.) påverkas märkbart då också? I mitt fall kör jag sällan med AC påslagen (max 5% av körsträckan). Då jag använder den (slår på den) upplever jag ingen skillnad i det vinande ljud jag hör och jag upplever att AC-funktionen faktiskt fungerar bra.

\m/
Försvinner inte det vinande ljudet när du slår av ac:n så är det förmodligen inte kompressorn som är boven. Sedan är det ingen bra idé att använda ac:n under så korta tider som du beskriver att du gör. Ac:n mår bäst av att vara på hela tiden. Finns mycket skrivet om detta, inte minst på detta forum.
#976815
Lagret i ac remskivan snor oberoende om ac är aktiv eller ej.
#976832
Sierra94 skrev:Lagret i ac remskivan snor oberoende om ac är aktiv eller ej.
Skulle det vara lagret i remskivan som viner, så behöver du inte byta hela kompressorn med allt vad det innebär. Lagret i remskivan går att byta utan att systemet behöver öppnas, inte heller behöver kompressorn demonteras. Nedan hittar du kullager till ac:

http://www.frejbildelar.se/ac/kullager
http://www.rotera.se/produkt/sparkullager/

Så här går det till att byta lager:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=44791

En vanlig bilverkstad med folk som vet vad de håller på med och som du har förtroende för bör kunna byta lagret för under 1000-lappen.

Har du någon renodlad ac-service i närheten, så kan du höra med dem.

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]