Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av interlinc
Hej,

Jag har en Volvo xc70 årsmodell 2001. I förra veckan så passerade den 26.000mil på mätaren.

Problemet med bilen är att batteriet laddas ur på ca 3 dygn. (Batteriet byttes i okt/nov 2014) för jag trodde det var fel på det.

Men problemet återstår. Ett tips jag har fått är att det kan vara någon säkring som ligger o stjäl ström när bilen står. Men alla säkringar är hela.

Nu brukar jag få ta ur batteriet o ladda på när jag vet att jag ska bort om några dagar.

Någon som har ett bra förslag på vad som kan vara fel? Kommer att lämna in bilen i veckan på service, men vill gärna ha lite koll på kostnaderna. För när bilen var inne nu i januari var de inte säkra på vad det var som kunde vara fel.

Tack på förhand :)
av rid54
En säkring drar inte ström av sig själv och en avbränd säkring är en garanti för att ingen ström alls flyter i kretsen. Det du kan behöva göra är att lossa en batteripolsko när bilen är avstängd och mäta strömmen som flyter mellan den nakna batteripolen och den losstagna polskon. Om det är för mycket ström som går (mer än 100 mA ungefär), så får du börja ta ur säkringar en och en för att se när det påverkar strömflödet. Sedan är det felsökning som gäller....

Det kan också vara så, att det inte är tjuvström alls, utan din generator som tröttnat och inte håller spänningen uppe när du kör. Batteriet tappar efterhand all buffertkraft och verkar helt uttröttat. Mät spänningen över batteriet med motorn avstängd (ska vara lite drygt 12 V) och sedan med motorn på tomgång eller lite förhöjt varvtal. Spänningen ska då vara nästan 14 V eller lite över, men inte mer än 14,5.

Tillägg: Detta ovan ska en bilverkstad värd namnet kunna räkna ut och genomföra helt på egen hand; det är baskunskaper för bilservicepersonal (tycker jag).
av interlinc
Hej rid54,

Vad ska jag säga.....bilen var på kontroll igen för det felet, men det konstaterades bara att det var fel. Som om jag inte visste det redan :x

Någon som vet om det finns någon bra verkstad i närheten av Kapellskär som kan fixa dessa problem på den aktuella volvon?
Användarvisningsbild
av wissel
Finns det verkligen inte en "Berras bil" runt hörnet som kan mäta upp detta för dig?
Ju mindre verkstad desto mer kompetens brukar det finnas,
dom har inte råd att vara idioter....:-)
Det tar inte ens 10 minuter att kolla igenom detta. Som tidigare sagts
kolla först generatorn om den laddar rätt, sedan säkringarna......
av NorraS
Om man mäter strömmen från batteriet så får man vänta en stund innan elektroniken i bilen har slagit av helt, kanske en 10 minuter. Om det fortfarande drar ström från batteriet så lossa säkringar eftersom med väntetid. Om strömmen markant minskar efter att säkring lossats så är det nåt i den strömkretsen som spökar.
Kan vara någon diod i generatorn som är trasig. Prova ev först att lossa generatorns anslutningar för att utesluta diodfel.

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]