Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HVTH
Hej,

Vi har en V70 2.4T som vi nyss haft inne för rengöring av vevhusventilationen på då vi inte sett några dokument på att detta skall vara gjort vid 16000 mil. Oljefällan byttes i samband med detta. Nu efter ca 30 mils körande kollade jag efter rök från oljesticka/oljepåfyllning och visst fan ryker det där igen.. Blev genast orolig över att kolvringarna börjat ge upp. Bilen har snart rullat 27000. Lämnade in den till verkstaden igen (för ett annat fel) men de verkar skeptiska till att det är kolvringarna då toppen på volvos 5:or är generellt sett väldigt gedigen.. Inget stort övertryck i motorn när jag trär på en ballong eller påse över oljestickshålet efter att vevhusventilationenen rengjordes.. Tråget har inte vart nere för inspektion/rengöring.

Verkstan verkade som sagt inte så bekymrade över röken men jag är det.. Hur testas kolvringarna lättast, kompressionstest då eller? Bilen går bra i övrigt på alla 5 cylindrar, någorlunda pigg.. Dricker inte mycket olja vad jag har märkt under de 200-300 mil vi haft bilen..

Vid detta miltalet är det väl nästan skroten nästa ifall kolvringarna gett upp?

Andra förslag och idéer?
av HVTH
Magnus308 skrev:Kollade du vevhusventilationen med varm motor och på tomgång?
Ballongtestet gjordes med varm motor och på tomgång. Detta gjordes efter den vart inne på verkstaden för att få den rengjord.. Innan jag lämnade in den gjorde jag inget direkt test men märkte att stickan ploppade upp ibland och det rök ur stickhålet..
av rid54
Ett kompressionstest ger en fingervisning om genomblåsningen (dåliga kolvringar), men låg komp kan också vara en otät ventil. 27000 mil är väl iofs en bra sträcka, men volvos motorer brukar väl hålla betydligt längre om de sköts hyfsat. Så, gör föralldel ett kompressionstest och se vad det ger. På tomgång ska det väl i princip vara lite undertryck i motorn? Man undrar om rengöringen av vevhusventilationen blev väl genomförd.
rid54 skrev:Ett kompressionstest ger en fingervisning om genomblåsningen (dåliga kolvringar), men låg komp kan också vara en otät ventil. 27000 mil är väl iofs en bra sträcka, men volvos motorer brukar väl hålla betydligt längre om de sköts hyfsat. Så, gör föralldel ett kompressionstest och se vad det ger. På tomgång ska det väl i princip vara lite undertryck i motorn? Man undrar om rengöringen av vevhusventilationen blev väl genomförd.
Snacka med verkstaden nu, de sa att vevhusventilationen inte såg allt för jävlig ut när de gjorde rent den.. Vet inte om det kollar så inga slangar var igenstoppade eller dylikt.. Blir bara mer och mer fundersam, oljan är ju fin och den dricker inte vatten eller dylikt men är ändå orolig att det är något i toppen.. Bad verkstan kika lite närmare på det även om det verkar som att dom är lite skeptiska till att det är något fel.. Kollade min 850, förvisso sugmotor men inte några spår rök. Nyare bilen är ju en MY2014 som inte rullat långt så ingen idé att kolla på den.. Ska be kompisen kika på sin 2.5T som rullat 22000.. Har ju ingen lust att lägga mer pengar på bilen om något i toppen är kasst..
av rid54
Tror knappast det är toppen, därifrån ventilerar det väl inte ned i vevhuset... Mest troligt att vevhusventilationen inte är tiptop eller att det faktiskt är stor genomblåsning pga otäta kolvringar.
rid54 skrev:Tror knappast det är toppen, därifrån ventilerar det väl inte ned i vevhuset... Mest troligt att vevhusventilationen inte är tiptop eller att det faktiskt är stor genomblåsning pga otäta kolvringar.
Nej, du har rätt. Om det skulle vara otäta kolvringar så är det väl nästan skroten nästa eller är det värt att byta?
av rid54
HVTH skrev:
rid54 skrev:Tror knappast det är toppen, därifrån ventilerar det väl inte ned i vevhuset... Mest troligt att vevhusventilationen inte är tiptop eller att det faktiskt är stor genomblåsning pga otäta kolvringar.
Nej, du har rätt. Om det skulle vara otäta kolvringar så är det väl nästan skroten nästa eller är det värt att byta?
Det vågar jag inte yttra mig om... Det är ju ett stort jobb = dyrt. En annan bil blir också "dyrt". Kanske värt att vänta med att våndas tills du fastställt vad som är problemet. Kompprov och en dubbelkoll av vevhusventilationen skulle jag föreslå. Ibland har man "tur" och trista symptom beror på en trasig slang eller nåt som är igensatt och verkstäder är inte 100% felfria i sitt sätt att bedöma saker-
rid54 skrev:
HVTH skrev:
Det vågar jag inte yttra mig om... Det är ju ett stort jobb = dyrt. En annan bil blir också "dyrt". Kanske värt att vänta med att våndas tills du fastställt vad som är problemet. Kompprov och en dubbelkoll av vevhusventilationen skulle jag föreslå. Ibland har man "tur" och trista symptom beror på en trasig slang eller nåt som är igensatt och verkstäder är inte 100% felfria i sitt sätt att bedöma saker-
Det har du helt klart rätt i.. Bad verkstaden ta en extra koll och eventuellt göra ett komptest..

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]