Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
För att återgå till frågan, som försvunnit i debatten. Jag tittade i mina elschema, gällande för S60/ S80 år 2005. Jag antar att en sådan här sak är lika kopplat även på din bil.
Enligt de elektriska symboler som används, antyder symbolen att Volvo använder en tvåtråds induktiv sensor, ej mikrobrytare. Förmodligen ligger det därmed en självövervakning i systemet, så du får larm oavsett om du skulle klippa eller bygla de två tamparna. Så stoppa plåt i låset är kanske den bästa lösningen.
olabil skrev:Herregud så mycket besserwisser moralkärringar det var här som snackar off topic!
Tack lary för ett bra svar.
Får testa då:)
Så när några vill varna dig för faran, som du kanske inte inser, med att manipulera bilens krockakyddssystem så sitter du är och är oförskämt och kallar dem besserwissrar och moralkärringar? Det är riktigt dålig stil från din sida. Gå och skäms med dig!
Jag har en (bra?) lösning. Blev idiot på det där pipandet så fort man startar bilen och inte ens rullar, samt när man är på en parkering (och därmed inte behöver bälte). Jag noterade att både pipandet om bältet och "tickandet" när man blinkar båda kom från instrumentpanelen. Var rädd att samma summer användes till båda ljuden, men plockade bort panelen och undersökte saken lite närmare. Det visade sig att det sitter en liten högtalare eller summer som ger ljudet till bältet SAMT ett litet vanligt mekaniskt relä som inte har någon annan funktion än att ticka vid blinkning (endast spolen inkopplad mao). Nu kommer vi till själva saken.
Tänkte löda bort summern, men för att göra det måste kretskortet lyftas och tänkte att själva mätarna satt i huset och att det satt kontakter mellan dom och kortet. Det gjorde det inte, när jag plockade bort kortet rasslade det till och så låg nålarna löst i huset. Var INTE smidigt att få dit dom exakt rätt sen. Så gör INTE så. Hursomhelst lödde jag bort summern och nu är det tyst, medan systemet i sig med bälte och airbag och allt är intakt.
Så här GÖR du: Ta bort plast-bakstycket. Summern sitter längst till vänster på kortet, ett par centimeter till vänster om den svarta stegmotorn till bränslemätaren. Ta inte bort kortet, utan leta upp ena ledningsbanan till summern och skär av den med en vass kniv. Vill man återställa någon gång kan man alltid skrapa rent och löda ihop banan med lite tenn.
Kan ju hända att Volvo reviderat konstruktionen mellan åren, så kolla att det verkligen är likadant. Min bil är en S60 -04.
Ska försöka få upp en bild, men verkar inte som man kan infoga dom direkt i inlägg, utan bara länka till dom. Måste ladda upp det någonstans först isf.

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]