Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Efter att ha läst in mig på forumet om att byta bromsolja+andra internetsökningar i samma ämne+ Haynes instruktionsbok fick jag mod att byta bromsvätska på min fars V70-01.

Det verkar ju logiskt och ganska lätt för en normalhändig person men det som hände var just det jag oroade mig för, nippeln på högra bakre oket var helt fastrostad!
Jag hade förberett med rostlösande olja men när jag kände att min fasta nyckel gick runt och man fick känslan"Det gick ju lätt!!" visade det sig att muttern blivit runddragen och nippeln satt bergfast.

Jag har fegat ur och sagt till min far att det där blir nog något för verkstaden,dvs byta bromsvätska, fy katten vad det satt.

Man måste nog kunna värma oket för att kunna lösa sådana problem eller har någon en lösning?

Hälsningar/P63
av rid54
Det finns ju ett antal olika sätt att brottas med fastnade skruvar...

1. Ta loss oket och demontera totalt och använd värme.

2. Använd en rejäl polygrip/motsv (riskabelt för man kan dra av nippeln/skruven/whatever)

3. Rostlösande olja, eller nåt specialrecept (har sett förslag på blandad aceton och ATF-olja), som får verka rätt länge (dygn).

4. En skruvdragare satt på halvlågt moment som får stå och tugga ett tag i lossningsriktningen, gärna i kombination med värme eller rostlösningsvätska. Vibrationerna kan ge resultat efter ett tag.

5. Våld i form av slag med hammare på rätt ställe, typ om det går att slå på godset från sidan där skruven/nippeln är inskruvad. Man kan även slå på nippeln/skruven "uppifrån", men man bör ha en ny detalj att skruva i sen... En nippel lär bli deformerad...

Finns säkert fler patentlösningar på just problemet med fastnade nipplar, troligen finns även bättre, mer professionella metoder, men en nippel kan gå av för vem som helst.

Glad i hågen skulle jag idag första g&a[…]

740 lambda

Du kan ganska enkelt kolla om lambdasonden fungera[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]