Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimrin76
Hej

Jag har en v70 årsmodell 2002.
Skulle byta torkararm till bakrutan. Lossade plastkåpan och muttern, och började bända och dra för att få loss armen, men det fungerade inte. Sprutade på rostlösare, smörjmedel etc men inget fungerar. Har läst att man kan använda en avdragare (ser ut som en klo) http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-033168/

Men min fråga nu är, måste man inte få bort spolarmunstycket som sitter mitt i armen först innan man börjar dra med avdragaren? För metallpinnen på avdragaren hamnar ju mitt på detta munstycke, och klarar den trycket som blir när man skruvar åt avdragaren? Hur får jag bort munstycket i så fall? Är det "bara" att skruva av den?

Skulle verkligen uppskatta svar.....inte så händig av mig, som ni säkert förstått! :wink:
Skruva inte av muttern helt så kan du nog pressa i mot den utan att skada munstycket.
Okej
Men själva avdragaren måste inte vara centrerad då för att fungera.....?
Går det att sätta avdragaren lite på snedden så mittenpinnen pressar mot sidan av muttern menar du? =)
Nä menar att sätt avdragaren i mitten av muttern. Låt muttern sitta kvar på några "få" gängor bara.
Okej......får prova det, men tror egentligen att muttern inte är tillräckligt "hög" för att hamna över munstycket även på sista gängorna.....men får kolla.....tack för tipset! :)
men du kan ju lägga ett plattjärn över muttern om det skulle behövas.
dieselkenneth skrev:spolarmunstycket är löst och är bara att dra rakt ut
Det visste jag inte :)
dieselkenneth skrev:spolarmunstycket är löst och är bara att dra rakt ut
Hur fästs munstycket?
för jag lyckades givetvis ha sönder det när jag tog av min torkararm, det verkar sitta en ipressad gummislang från torkarmotor ut i munstycket, för det ser ut som dessa slitits isär.. stoppar jag dit det igen sitter det men jag tror inte det sitter i längden.. att limma känns riksabelt att det istället tätar slangen..

Glad i hågen skulle jag idag första g&a[…]

740 lambda

Du kan ganska enkelt kolla om lambdasonden fungera[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]