Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hjerpe
Detta blir ett ganska långt inlägg... men jag hoppas att ni orkar läsa.

Köpte en V70 2,4D -06 för ca ett år sen. Virvelspjället var trasigt på den. Den gick inte dåligt alls, men eftersom den drog lite väl mycket diesel (typ. 0,63 enl. färddator) så beslöt jag mig för att byta spjället. Arbetet gick inte helt smidigt... fick lyfta toppen (med allt vad det innebär) för att fräsa ur en spridare som gick av. Tvättade även ur slangar, rensade EGR, insug osv, då de var näst intill helt igengrötade av sot. (Verkar kommit från EGR'en, då det inte fanns sot "innan" EGR'en). Passade även på att byta kamrem medans ja ändå rev i skiten.

Nu har jag kört bilen några månader efter detta. Men från dag 1 efter "smidet" så har bilen gått ryckigt när den är varm. När bilen är kall, så går den oftast perfekt, och drar runt 0,55 (Färddator). Men så fort den kommer upp mot mitten på tempmätaren så börjas det. Får felkod på "Misständning cyl. 1". Om man ligger på landsväg i jämn fart typ 70-100km/h så går den jämnt å fint i kanske 10sek följt av ett vansinnigt ryckande i kanske 10sek (tiderna här varierar lite...).
Under tiden som ryckningarna pågår så skjuter även den momentana förbrukningen upp till över litern.

Felet borde vara något som jag orsakat när jag grejjade med bilen. Kan bara inte komma på vad... Har "klassat om" spridarna och kalibrerat virvelspjället, om nån funderar på det. Och bilen har gått runt 37000mil, om det har nåt med saken att göra.
Kopplade för skojs skull ur luftmasemätaren och körde en sväng. Bilen gick naturligt vis i "Limp mode", men gick jämnt å gôtt medans den var kall. Men så fort den blev varm så fick den spasmer från hell, rök vitt och tappade orken totalt. Blev tvungen att stanna vid vägkanten och koppla tillbaka lmm'en.

Om nån vart med om nåt liknande, och har några förslag så är ni mer än varmt välkomna att dela med er...

/ Hjerpe
av RonniePersson
Tycker det låter som om motorn regenererar konstant, dvs rengör partikelfiltret. Då brukar man tydligen kunna känna lite ryckningar, samt att bränsleförbrukningen ökar markant. I normalfallet skall motorn regenerera i ca 20-30 minuter, och det sker när partikelfiltret börjar bli fullt. Man skall då fortsätta köra i landsvägsfart/motorvägsfart i 20-30 minuter till.

Motorn höjer bränsleförbrukningen för att få upp avgastemperaturen, som gör att sotet i partikelfiltret bränns ur. Men i ditt fall låter det, som om denna process pågår hela tiden, oavbrutet när motorn når normal arbetstemperatur.

Jag har själv en likadan bil, en Volvo V70 2,4 D -06 som nu gått 24800 mil. Jag märker inte ens när motorn regenererar.

Mvh Ronnie
av Hjerpe
Ja, det ligger nåt i vad du säger...
Det är dock ganska kraftiga ryckningar, varför jag har svårt att tro att det är regenerering som är på gång. Möjligtvis i kombination med nåt annat fel.

Man skulle kunna säga att bilen har två olika typer av ryckningar. En där det verkar som att han missar på en cyl ett tag. Liksom vibrerar...
Den andra typen ryckning är mer som att alla cylindrar missar vartannat varv, eller så. Hela bilen kommer nästan i självsvängning.

Varningstexten för "Sotfilter fullt" har kommit upp ett antal gånger. Men inte nu sen det blivit lite varmare ute. (Dieselvärmaren lämnade in i vintras).
Då har jag gjort så som du säger, och tagit en längre sväng med bilen, och varningen försvunnit.
Har försökt att köra manuell regenerering via datorn, men inte lyckats...
Får heller inte upp några värden för mängd sot i filter, tryckdiff. eller temp i sotfälla.
Har vid ETT tillfälle fått upp felkod på LMM, signal felaktig, och Tempgivare sotfälla, signal felaktig.

Får nog kanske helt enkelt bryta mot mina principer och lämna in bilen.

Kan tillägga att om man gasar på under tiden som ryckningarna pågår, så låter det precis som att motorn spikar(!?)
av Hjerpe
Hjerpe skrev:Felet borde vara något som jag orsakat när jag grejjade med bilen. Kan bara inte komma på vad...
Tror att jag kommit på det nu.
Skulle prova att flytta ettans spridare, för att se om felkoden "Misständning cyl.1" följde med spridaren, så att säga...

Då såg jag att jag glömt kvar en gammal spridartätning (kopparbrickan längst ner i topplocket). Så på ettans cylinder har det suttit två stycken.

Efter att jag pillat ur den, så har bilen gått som den ska i ca 5 mil nu. Och inga felkoder.
Kan bara hoppas att det var den som orsakade det hela.

Det enda jag kan komma på är att detta har påverkat spridarbilden, genom att dieseln har sprutat rätt in i kanten på toppen iom. att spridaren suttit ca en millimeter för högt.

Glad i hågen skulle jag idag första g&a[…]

740 lambda

Du kan ganska enkelt kolla om lambdasonden fungera[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]