Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, alla.

Fordonet som avses är en Volvo S60 -04 tillverkad i mars 03.

Jag har genom mätningar över batteriet med motor på- och avslagen konstaterat att generatorn inte laddar. Min första tanke var då att byta laddningsregulatorn. Idag kom regulatorn och jag begav mig ut för att plocka ur generatorn. Med hjälp av Haynes reparationshandbok så demonterar jag kylarfläkten för att kunna ta ut generatorn mot luftrenarhuset samt hänger av drivremmen från remskivan.

Enligt handboken så ska de två övre fästbultarna till luftkonditioneringskompressorn ta bort helt medan den ena av de två nedre endast ska lossas men ej tas bort. Därefter ska generatorn vara möjligt att ta loss men det är den absolut inte i mitt fall. Det är helt stumt, inte ens det minsta glapp.

På luftkonditioneringskompressorn sitter det två fästbultar nedtill och två upptill. Enligt handboken ska endast den ena av de två bultar som sitter nedtill lossas. Kan detta verkligen stämma? Rent spontant känns det som att jag har missat någon bult...

Finns det någon kunnig som har plockat ut generatorn på en tidig s60 (00-04) som har en aning om huruvida det finns några ytterligare bultar som ska lossas?

Tack på förhand!
Hej!
Jag har idag bytt laddningsregulator på min s60 -02 D5 utan att ta bort generatorn. Det tog ca 30 minuter. Ifall du tänker ta bort generatorn, så går det att ta den uppåt, du lossar och drar ut aluminiumröret som går in i servopumpen samt lossar den skruv som håller röret mot rörfästet.
Det sitter en fästskruv för generatorn på generatorremssidan, nära servopumpens remskiva. Detta förfarande, att ta bort generatorn uppåt, gäller alltså en D5:a. Jag är inte säker på att det går att göra så på en bensinmotor.
Med vänlig hälsning,
Ture
erut67 skrev:Hej!
Jag har idag bytt laddningsregulator på min s60 -02 D5 utan att ta bort generatorn. Det tog ca 30 minuter. Ifall du tänker ta bort generatorn, så går det att ta den uppåt, du lossar och drar ut aluminiumröret som går in i servopumpen samt lossar den skruv som håller röret mot rörfästet.
Det sitter en fästskruv för generatorn på generatorremssidan, nära servopumpens remskiva.
Med vänlig hälsning,
Ture
Tack för svar.

I Haynes-boken så gör de skillnad på dieselmotorer och bensinmotorer. Jag försökte se efter om det fanns någon fästbult på remsidan men det var väldigt svårt att se.. I min bil så sitter servopumpen rätt ovanför generatorn så det är omöjligt för mig att ta ut generatorn uppåt. Om man ska tro handboken så måste man inte demontera servopumpen för att kunna ta ut generatorn på en bensinmodell fram till årsmodell 2005..

Glad i hågen skulle jag idag första g&a[…]

740 lambda

Du kan ganska enkelt kolla om lambdasonden fungera[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]