Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heraldikern
http://www.blocket.se/lund/Volvo_V70_2_ ... m?ca=9&w=3

Ytvändigt ser denna V70 från 01 helt ok ut även om det är en del uppenbar rost på dragkroken och gissningsvis kommer bromsoken vara rätt rostiga också, däremot ser bromsskivorna bra ut. 20,000 är däremot nära övre gränsen för min budget, är det något särskilt jag bör se upp för med V70 av denna generation som kan leda till dolda problem? Kommer ta en närmre titt på denna bil imorgon för att få ett bättre hum om vilket skick motor, växellåda och bromsar är men är ganska obekant med V70.
Har bra med tid att avväga för att se om bättre klipp dyker upp men är det ens realistiskt att hoppas på en v70 i bra skick under 18-20,000?
Är lite oroad över bensinförbrukning dock så har haft V40 i tankarna också. Hur är det med servicestatistik? Skulle gärna vilja veta vilken av dessa modeller (från 00-03) som spenderar mest tid på verkstad.
Senast redigerad av 1 Heraldikern, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av svergie2
Heraldikern skrev:http://www.blocket.se/lund/Volvo_V70_2_ ... m?ca=9&w=3

Ytvändigt ser denna V70 från 01 helt ok ut även om det är en del uppenbar rost på dragkroken och gissningsvis kommer bromsoken vara rätt rostiga också, däremot ser bromsskivorna bra ut. 20,000 är däremot nära övre gränsen för min budget, är det något särskilt jag bör se upp för med V70 av denna generation som kan leda till dolda problem? Kommer ta en närmre titt på denna bil imorgon för att få ett bättre hum om vilket skick motor, växellåda och bromsar är men är ganska obekant med V70.
Har bra med tid att avväga för att se om bättre klipp dyker upp men är det ens realistiskt att hoppas på en v70 i bra skick under 18-20,000?
Är lite oroad över bensinförbrukning dock så har haft V40 i tankarna också. Hur är det med servicestatistik? Skulle gärna vilja veta vilken av dessa modeller (från 00-03) som spenderar mest tid på verkstad.
Mätarhus som lägger av är ett "vanligt" problem på dom tidigare modellerna. Skulle säga att vår V40 2002 har vart på verkstaden ganska många gånger Bild
av Arnold
På de första årsmodellerna sitter det italienska gasspjäll som är av dålig kvalitet. Kolla under gasspjället om där sitter en vit eller gul etikett. Om etiketten är vit så är det ett gammalt spjäll som kan ge upp när som helst. Är etiketten däremot gul så är gasspjället bytt till ett med bättre kvalitet. Boschs gasspjäll sattes i först 2003, tror jag att det var, och dessa är det inte samma problem med. Det finns hur mycket som helst om detta på forumet. Mätarhuset (kombinationsinstrumentet) som nämndes ovan och gasspjället är troligen de största akilleshälarna på de första årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av MrOverlord
Jag har själv en V70 2,4T från 2001 som jag köpte 2011. Dom problemen jag har haft är gasspjället men det fick jag på garantin.
Ganska dyr historia har jag för mig"6-7000 kr" samt att min kylare börja läcka vid ett fäste så den fick jag byta ut. Annars är jag bara positiv. Mycket bra bruksbil i mina ögon.

Glad i hågen skulle jag idag första g&a[…]

740 lambda

Du kan ganska enkelt kolla om lambdasonden fungera[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]