Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nsn00
Upptäckte att min nyinköpta beg. Volvo s60 inte låser helljuset utan faller tillbaka till halvljus när jag släpper spaken. Jag måste alltså hålla in spaken för att helljuset skall vara på. Har inte kunnat hitta detta i något forum. Behöver jag kontakta verkstad eller kan jag göra något själv?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det är inte helt ovanligt att spaken ger upp, brukar vara en liten plastbit som går av inne vid brytaren i 2:a hacket. Spaken är dock busenkel att byta och även relativt billig.
Användarvisningsbild
av wissel
Hur står ditt Ljusvred är min första undran ?
Står det på 0 (kl. 09:00) så fastnar inte helljuset, står det på " kl.12" så funkar det.
av Schmoyoho
Eller klockan 1 på ljusvredet. Står den på kl 12 är den på automatläge, förutsatt bilen har det och aut helljus är påslaget, och då brukar helljuset inte alltid vilja hoppa igång när man själv vill det. Räcker med någon avlägsen gatlampa eller liknande.

Har dock haft lite bättre resultat med att få igång helljuset i läge aut ifall man håller spaken i läge 1 (ljustuta) någon sekund innan man "låser" det i läge 2.
Användarvisningsbild
av wissel
Läge kl. 1 ????
På mina bilar V70N, XC90 finns 3 lägen ?
S60 ?
av ThunderAce
Schmoyoho skrev:Eller klockan 1 på ljusvredet. Står den på kl 12 är den på automatläge, förutsatt bilen har det och aut helljus är påslaget, och då brukar helljuset inte alltid vilja hoppa igång när man själv vill det. Räcker med någon avlägsen gatlampa eller liknande.

Har dock haft lite bättre resultat med att få igång helljuset i läge aut ifall man håller spaken i läge 1 (ljustuta) någon sekund innan man "låser" det i läge 2.
S60 -> 2009 3-lägen
som de flesta andra volvo har 3-lägen även nya finns med tre lägen
men nya har även 4-lägen med en Auto

S60 upp till 2009 har inte Auto läge
Bilagor
4-lägen.JPG
4-lägen.JPG (31.82 KiB) Visad 3388 gånger
3-lägen.JPG
3-lägen.JPG (42.62 KiB) Visad 3385 gånger
av ThunderAce
nsn00 skrev:Super! Tack! Det var precis det som var felet, den stod på 0.
skönt att det löste sig :-)-)

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.

Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]