Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikVarberg
Bytte termostaten på min V70 -01 igår efter att tempgivaren visat ett tag nu att den inte kommer upp i värme, och mycket riktigt så hade den fastnat i öppet läge, men ialla fall, upptäcker idag att givaren visar att den går upp i bra mycket mer än normal arbertstemp och kylarvätskan i kärlet verkar inte vilja sjunka undan den ligger över MAX, (använde samma vätska som jag tömde ut före bytet och då var nivån normal så jag har inte fyllt på för mycket) någon som har en idé??
Användarvisningsbild
av Jazzy
FredrikVarberg skrev:
wissel skrev:Felmonterat ???
Kan man montera den på något annat sätt än ut med den gammla och in med den nya??
I teorin kan man ju montera den upp och ner och då skulle man få liknande problem som TS beskriver, men om det är möjligt i praktiken pga. platsbrist, har jag ingen aning om. Om den är rätt monterat, så kan nog den nya termostaten vara trasig den också.
av FredrikVarberg
Tack för alla svar, får ta och kolla om den nya termostaten funkar för dum som man är så kolla man ju inte den före bytet.
Kan man se med felsökare om det är ''givaren'' som sitter i termostathuset som krånglar även om den inte felkodar??
kör jag med värmereglaget på svalt så sticker värmen i motorn, men så fort jag höjer till max så börjar den gå neråt, gör den så alltid oavsett fel eller har det med något specielt att göra?
När man kör så går värmen sakta upp i rätt temp och stannar där i flera km sen börjar den helt plötsligt att stiga och man hör hur kylfläkten går på hög varv, har detta något med tempgivaren i termostathuset att göra? ursäkta okunnig men gör den något annat än att skicka signal till nålen i instrumentpanelen?
av FredrikVarberg
Det var den nya termostaten (köpt på skruvat.se) som inte öppnade alls, provade över en gryta på spisen och det började koka men öppna inte en milli, det enda som hände var att den började pressa ut vaxet. köpte en ny på volvo och nu funkar det felfritt. Tack för alla tips!
Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.

Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]

Låter lite farligt, men kör på om[…]