Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crasch88
Jag har en Volvo V70 05:a.

På senaste tiden har kupefläkten börjat leva ett eget liv.
Ibland svarar den inte alls på vilken blåsstyrka man vill ha. Den stänger inte heller av sig då när man slår av tändningen. Det enda som stänger av fläkten då är att ta ur batteriet några sekunder. När man sedan ansluter batteriet igen så sätts inte fläkten på.

Fläktstyrkan lever med andra ord ett eget liv och svarar inte på ens kommando. Värmereglaget fungerar dock utan problem.

Är det någon som har haft samma problem? Vad kan problemet vara?
Kan man själv fixa det? (Är inte bilkunnig alls, men har inte tummen i handen heller).

Vänliga hälsningar
Victor
av valln
Enklast är att byta fläkten. Dina felsymptom brukar indikera på att det är något motstånd i fläkten som är trasigt. Jag har läst om det flera gånger förut.
av crasch88
valln skrev:Enklast är att byta fläkten. Dina felsymptom brukar indikera på att det är något motstånd i fläkten som är trasigt. Jag har läst om det flera gånger förut.
Tack för svar.
Kan som ett första steg testa att byta fläkten ja! Hade varit skönt att åka till någon bilskrot och låna en, iaf det inte är fel på den gamla.
Men bilskrotar kanske inte gör så :)

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.

Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]