Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lassas91
Tjohej! Jag har en Volvo s60 04:a och nu har jag fått problem med det jag tror är generatorn. Lampan för batteriet började lysa förra torsdagen och är så fortfarande men slocknar efter ett tag jag har kört, kan det vara glapp någonstans eller är det kolen som börjat bli kass? Tacksam för svar!
av Rådlös
Mät, det skall vara mer än 13,8 volt om generatorn skall ladda batteriet. Man mäter på batteripolerna. Men byt gärna kol. Det är relativt billigt och måste göras med jämna mellanrum. Hjälper det inte så vet du att du har nya kol i alla fall.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av eddar
Skal være 14,2 Volt
av lassas91
En polare gjorde rent generatorn idag och såg att lagret är klapp slut! Vet någon om biltemas generator är värd att köpa??
Användarvisningsbild
av milktrucker
att man ens kan överväga att köpa biltema...... :shock:
biltema är skit och gör skit, de misslyckas med allt de tillverkar/köper in. T ex ett ankare som inte klarar av att ankra, eller en lågenergilampa som bara tänds varannan gång.
torkbits som går av och oljefilteravtagare som går sönder vid första användningen.

är spyfärdig på biltema......
av LaRy
Jag delar milktrucker uppfattning på alla sätt, tyvärr med egen erfarenhet. I ditt ställe hade jag hellre köpt en begagnad Volvo-generator på skroten med funktionsgaranti, än en Kina-tillverkad kopia. Byt eventuellt kol före montage.
Alternativt kan du titta på http://www.skruvat.se, där du kommer att hitta 3-5 genratorer till din bil i olika prisklasser. Välj den dyraste du har råd med. Den dyraste är säkerligen samma tillverkare som Volvo original. Kvalitet kostar pengar.
av lassas91
Okej okej, tack för infon! Är inte så haj på bilar... Men den har gått 40000 mil, men får kika på någon sida efter en begagnad.
av lassas91
Kollat lite på bildelsbasen efter en begagnad. Antar att amperen måste vara lika, så gör det något om det är en generator från en 01 men med samma ampere?
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag åkte på att byta generator på V70 omkring 2009-2010(ca 22.000 mil), volvo bytte då till en begagnad. Nu förra veckan(excakt 31.000 mil) har något lager gått på den så tanken är att plocka ner det idag. så 9000 mil gick bilen på en begagnad orginal-generator som säkert gått 10-15 innan mig. Frågan är om man ska köpa ny eller begagnad denna gången också....

när det gäller att köpa g´något till bilen måste artikelnumret vara identiskt, och inte ens med identiskt artikelnummer är det säkert att det är samma del.
Volvo har en AC-kompressor i 2 olika utföranden - fast med identiska artikelnummer, men bara den ena passar.
Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]

Låter lite farligt, men kör på om[…]

Får larmtext på "Bränsledriv[…]

Funderade du också på en Subaru Solte[…]