Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JSVARD
Hej igen,

Nån som vet vad som kommer skilja från MY07 till MY08 på V70 Classic?

(Beställde ju en i förra veckan (2-6 veckors lev.), och säljaren återkom nu med Juni som leverans-"datum", och ursäktade sig med att det är MY08 som gäller nu.)

.
Användarvisningsbild
av Mr H
Troligtvis inte speciellt mycket med tanke på att "slutet" för V70N är så nära.....
Användarvisningsbild
av jiha
Passar på att ställa en "dum" fråga här om det är ok? 8)

Menar ni att leveranser från juni räknas som 08:or i årsmodell?
I.s.f är det ju helt sjukt!

// Jiha
av JSVARD
jiha skrev:Passar på att ställa en "dum" fråga här om det är ok? 8)

// Jiha
Japp... på båda punkterna. Iaf är prel datum för min 08:a Juni.

.
Användarvisningsbild
av Mr H
jiha skrev:Passar på att ställa en "dum" fråga här om det är ok? 8)

// Jiha
Faktum är att i alla år jag jobbat på Volvo så har "brytpunkten" för nästa årsmodell inträffat några veckor före sommarsemestern. Ofta runt vecka 25-26. Bilarna som byggs i juni och augusti brukar vara provbilar och tjänstebilar och andra "interna" kunder. Sällan, eller aldrig, dom går ut till våra externa kunder. En del utvalda taxiåkare kan också få tidiga exemplar, speciellt om det är en helt ny modell, då dessa fungerar lite som provförare åt Volvo. Bilarna till "Svensson" brukar börja byggas i skiftet augusti-september. Har själv en 00:a som är byggd i september -99......

Logiken i det kan man ju fundera på men min högst personliga tanke är att semesteruppehållet blir en naturlig brytpunkt. Det brukar vara ett jä-la jagande för att få bilarna klara innan fabriken stänger för semester. Inga bilar får stå kvar när vi tar ledigt utan alla ska vara ute hos, eller på väg till, sina nya ägare.
Senast redigerad av 1 Mr H, redigerad totalt 0 gånger.
av ljungström
Men sedan varierar det väl lite mellan olika modellår också? "Modellår 2004" började väl byggas redan i mars 2003 eller nåt sånt medans "Modellår 2002" fanns kvar in mot sommaren 2002.
av Marbas
ljungström skrev:Men sedan varierar det väl lite mellan olika modellår också? "Modellår 2004" började väl byggas redan i mars 2003 eller nåt sånt medans "Modellår 2002" fanns kvar in mot sommaren 2002.
MY i MY08 == Model Year, dvs Modellår på svenska...
av JSVARD
Marbas skrev: MY i MY08 == Model Year, dvs Modellår på svenska...
Ja, sorry - har jobbat för mycket med inredningsrenderingar av V50 för mitt eget bästa. Volvo pratar bara "MY" med en hela tiden.
Modellår heter det såklart.
.
av dali
Årsmodell finns inte längre, det är en gamma kvarleva från svunna tider. Det som spelar roll är modellåret. Anger standardkonfiguration mm, kan även betyda helt ny modell.

Inte helt oväntat så brukar bilhandlare gå efter tillverkningsdatum vid inbyte, men efter "årsmodell" vid försäljning ... :wink:

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]