Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kevinv70
Hej mästare, jag har en rolig åkomma på min v70n 01. Det är en 2,4T som bara går att varva till 4000rpm i P och N. I de andra växlarna varvar den ut men kan gå lite ryckigt ibland och inte ladda helt hundra. Vad kan de bero på? Kan katten va kass eller är det en magnetventil som spökar?

En annan undran med, lådan slirar lite vid hård körning, löser ett oljebyte och spolning det problemet?

Mvh
Användarvisningsbild
av milktrucker
läs ut ev. felkoder med Vida.

ang. växellådan så får du kolla eventuella felkoder först
av Kevinv70
Hej, jag har läst av felkoderna, de ända som lyser är motorlampan. De ansåg att lådan behövde bytas men de känns överdrivet för den slirar bara vid hårt pådrag. Där är inga övriga felkoder. De va bara lådan som gav felkod, inget annat. Kanske får göra om avläsningen hos någon annan?
Användarvisningsbild
av milktrucker
slirar vid hårt pådrag?
så den släpper lock-up när motorn ger maximalt vridmoment?
av Kevinv70
Hur menar du? Jag är inte så insatt i automatlådor. Om man trycker full gas så slirar den efter 5000 rpm, om jag trycker till kickdownen så bara rycker den och vet inte vilken växel den ska lägga i. Det är den bästa förklaringen jag har tyvärr.
Användarvisningsbild
av milktrucker
finns mängder av sensorer i växellådorna så det kan mycket väl vara en felkod på den.
var bor du?
kolla om någon här på forumet finns i närheten o kan läsa t felkoder med vida
av Kevinv70
Trelleborg, ja får väl kolla upp koderna. De är väldigt sällan den slirar, ibland kan man köra den hårt utan problem och ibland slirar den. Men får kolla det.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]