Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
camaro69, jag tycker att det är tråkigt att du försöker göra dig lustig på bekostnad av oss som drabbats av trasiga hjullås, bl a genom att påstå att vissa inte orkar dra hjullåsen för hand.
Användarvisningsbild
av camaro69
Larre skrev:camaro69, jag tycker att det är tråkigt att du försöker göra dig lustig på bekostnad av oss som drabbats av trasiga hjullås, bl a genom att påstå att vissa inte orkar dra hjullåsen för hand.
Larre

Det är din bedömning att jag försöker göra mig lustig på någons bekostnad.
Sååå tråååkigt att du känner så.

Jag har också drabbats av trasiga hjullås, p g a en idiot på en gummiverkstad i Smålandsskogarna i samband hjulbyte. Kostade dyra timmar på Bilia och en sats nya låsbultar.

Efter den "smällen" så drar jag alltid mina låsbultar själv för hand.

Det kostar på att vara bekväm och titta på, och/eller lämna in bilen när inkompetent folk arbetar med sånt som dom inte borde.

Du dissar ju användandet av låsbultar. Jag skrev lite ironiskt om vilket besvär det kan bli om man inte använder hjullås. Men fick en "släng av sleven" om dålig analys. Vem ger dig rätten att kritisera andra, när du själv inte tål kritik.

Forumet är väl till för att ha trevligt samt stötta och hjälpa varandra, inte kasta skit.

Vill du fortsätta pajkastningen så är det helt OK för mig, men var vuxen nog att ta den via PM. :wink:

:D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Larre skrev:
Marbas skrev:Byter alltid hjulen själv, använder aldrig mutterdragare utan gör det "manuellt". Dessutom är gängorna insmorda med kopparpasta. Och vet ni? Har inte haft något problem alls! (Kommer väl att få det bara för att jag skrev detta inlägget...).

Vet egentligen inte varför man som privatperson ska använda mutterdragare - hur mycket snabbare går det egentligen?
Kopparpasta står på inköpslistan. :)

Mutterpickan borttagen från inköpslistan. :)

Och jag lär väl få mina däck stulna om jag jag avstår hjullåsen när jag byter till sommarsulor. :lol:
Inte kopparpasta på alufälgar, det blir ju galvanisk-korrosion så det visslar om det.

Kör Alu-pasta i så fall.

Jag har bara kört med vattenfast fett de senaset 25 åren och det har funkat super.
Användarvisningsbild
av Larre
Nu blev det svårt...

Grannen kör med molybdendisulfidfett. En kollega går lös med 5-56. Silverfett (är väl samma sak som aluminiumpasta?) är tipset från VolvoB20. Och marbas rekommenderar kopparpasta. Om jag kör med en sort på varje hjul, så kan jag återkomma med rapporter om hur smidigt det är vid skiftena och hur det rostar (stål mot stål låter ju inte så bra i teorin i alla fall, men empiri är bra). Nu är det jobbigt; tänker på en gammal di Leva... :wink:

På inköpslistan står just nu:

- domkraft som lyfter tillräckligt högt för hjulskifte på traktorn

- något fett eller någon pasta som är lämplig för gängsmörjning

- ett paket tagliatelle

Skål ni som har!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Larre skrev:Nu blev det svårt...

Grannen kör med molybdendisulfidfett. En kollega går lös med 5-56. Silverfett (är väl samma sak som aluminiumpasta?) är tipset från VolvoB20. Och marbas rekommenderar kopparpasta. Om jag kör med en sort på varje hjul, så kan jag återkomma med rapporter om hur smidigt det är vid skiftena och hur det rostar (stål mot stål låter ju inte så bra i teorin i alla fall, men empiri är bra). Nu är det jobbigt; tänker på en gammal di Leva... :wink:

På inköpslistan står just nu:

- domkraft som lyfter tillräckligt högt för hjulskifte på traktorn

- något fett eller någon pasta som är lämplig för gängsmörjning

- ett paket tagliatelle

Skål ni som har!
Nä, rekommenderar inte alu-pasta, säger bara att den är bättre än koppar som inte passar alls med alufälgar.

Jag använder bara vattenfast fett (molybdendisulfidfett) som din granne och det har funkat super i åratal
av Marbas
VolvoB20 skrev: Inte kopparpasta på alufälgar, det blir ju galvanisk-korrosion så det visslar om det.
Har jag aldrig hört men kan väl vara sant. Använder dock bara kopparpastan på gängorna på bultarna, men givetvis kommer det ju att komma pasta på själva fälgen när man sätter dit den.

Frågan är vad som händer mer praktiskt, hur lång tid tar det? Vad ska man använda istället? Vet att firman som jag köpte mina däck hos använder alu-pasta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev: Inte kopparpasta på alufälgar, det blir ju galvanisk-korrosion så det visslar om det.
Har jag aldrig hört men kan väl vara sant. Använder dock bara kopparpastan på gängorna på bultarna, men givetvis kommer det ju att komma pasta på själva fälgen när man sätter dit den.

Frågan är vad som händer mer praktiskt, hur lång tid tar det? Vad ska man använda istället? Vet att firman som jag köpte mina däck hos använder alu-pasta.
Vet inte hur lång tid det tar, men tar man tex båtgiftfärg (koppar i färgen) på sin Buster (alubåt) så går det inte bra.

Varför behöver ni kopparpasta som tål 1100 C på bultarna, när blir era bultar så varma? Grenrörsmuttrar på avgasröet förstår jag. Men hur ser era alu-fälgar ut vid 1100 C

Vanligt fett funkar ju kanon. Har aldirg hänt något med det trots hård körning.
av Marbas
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev:

Vet inte hur lång tid det tar, men tar man tex båtgiftfärg (koppar i färgen) på sin Buster (alubåt) så går det inte bra.

Varför behöver ni kopparpasta som tål 1100 C på bultarna, när blir era bultar så varma? Grenrörsmuttrar på avgasröet förstår jag. Men hur ser era alu-fälgar ut vid 1100 C

Vanligt fett funkar ju kanon. Har aldirg hänt något med det trots hård körning.
Jag har kopparpasta nog på ren slump. Det är ett smidigt smörjmaterial som det inte behövs så mycket utav för att få den effekten man vill. Sen sitter det kvar på ett bra sätt (behöver oftast inte "smörja om" bultarna vid varje hjulbyte). Men som du säger, vanligt fett borde gå minst lika bra (bättre då det inte korrigerar med vare sig alu- eller plåtfälgar).
av jbl
Jag smörjer med aluminum pasta ifrån biltema. Det funkar super.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]