Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Likt alla andra så vill jag ju ha en stabil men framförallt komfortabel bil.
Samt rädd att skada bilen så satsar på att inte sänka den.

Ska köpa nya sachs-dämpare men frågan är vilka fjädrar jag ska ha.

Hur är volvos fjädrar jämfört mot sachs fjädrar, eller finns det någon annan tillverkare som är känd för uppnått det lilla extra i egenskaper?

*komfort är prio*
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvo köper en del av sina dämpare från sachs, kanske även fjädrarna.

komfort och väghållning går inte hand i hand, antingen blir bilen mjuk och komfortabel eller så får den vägprestanda.
Volvo har 2 fjädrar, en standard och en polis/väghållning.
Volvo har även ett paket som heter "väghållningssats" för polisbilar och då är det komplett med fjädrar, dämpare och k-hämmare, kanske kan vara ett alternativ om du vill ha bättre väghållning.
Men som sagt, väghållningen kommer på bekostnad av komforten
av Rumpnisse
Ja jag anar att vissa fjädrar är därifrån. När man kollar Sachs så har vissa (såsom dämpare vilket vi vet, men även fjädrar) av deras produkter noteringar om vad dom motsvarar Volvos artikelnummer.

Någon som vet vad volvo har för pris på deras standardfjädrar?
av Rumpnisse
Tror ni det är någon märkbar skillnad på en Volvo original och en Lesjöfors fjäder?

Funderar på att antingen köra original fram och Lesjöfors bak, eller Lesjöfors både bak och fram.
Användarvisningsbild
av milktrucker
vad skulle vara bättre med lesjöfors?

Volvo har lagt miljoner på att bilen ska ha en passande fjädring, en för prestanda och en för komfort. Det är inte troligt att lesjöfors är utprovad till att passa som handen i handsken. Köper man volvo orginal så får man det som är utprovat och optimalt för bilen.
Värt att komma ihåg är att fkädrarna ska vara någorlunda kompatibla med fjädrarna, för mjuk fjäder belastar dämparen onödigt mycket

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]