Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Jag har en felkod ECM130A. Luftläckage i insugningssystemet. Var börjar man att leta. Bilen går bra men den sätter felkod som jag vill få bort. Slangen till bromsboostern var "lös" så jag har nypt åt alla klämmor kring ejektorn och kontrolldragit klämmor till intercooler och tryckrör. Märker ingen skillnad och felkoden är kvar.

Var skall jag fortsätta att leta?

cme
Användarvisningsbild
av elmuppo
cme skrev:Jag har en felkod ECM130A. Luftläckage i insugningssystemet. Var börjar man att leta. Bilen går bra men den sätter felkod som jag vill få bort. Slangen till bromsboostern var "lös" så jag har nypt åt alla klämmor kring ejektorn och kontrolldragit klämmor till intercooler och tryckrör. Märker ingen skillnad och felkoden är kvar.

Var skall jag fortsätta att leta?

cme
Klippt ur VIDA:

Felkods info ECM130A
Vilkor för sättning av felkod:

Styrenhet motor (ECM) beräknar luftmassan in till motorn med hjälp av bland annat information om gasspjällets läge, motorns varvtal, EVAP-flöde, lufttemperatur, atmosfärstryck och tryck i insugningsröret. Det beräknade värdet korrigeras sedan så att det överensstämmer med den uppmätta luftmassan från luftmassmätaren. Om styrenhet motor (ECM) registrerar att en för stor korrigering av det beräknade värdet är nödvändig, lagras felkod ECM-130A, Felaktigt flöde.
För uppgraderad mjukvara, släppt under år 2006 eller senare, är vissa justeringar gjorda. En större korrigeringen av den beräknade luftmassan kommer att tillåtas, vilket innebär att systemet blir tåligare mot större avvikelser i luftmassan. Därför är denna felkod inte längre nödvändig och är därför borttagen.

Identifiering av uppgraderad mjukvara ECM/ETM
För mer information om det elektroniska gasspjällsystemet och relaterade komponenter såsom gasspjällenhet, gaspedallägesgivare, bromsljuskontakt, kopplingspedallägesgivare och bromspedallägesgivare: Konstruktion Funktion

Felorsak
Felaktig signal
Luftläckage i insugningssystemet
Förorenad spjällskiva
Igensatt vevhusventilation eller PCV-nippel
Skadad luftmassmätare.
Denna felkod kan sättas i kombination med andra felkoder. Information om troligt rotfel finns beskrivet
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]