Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
någon gång ibland kommer ett blått rökmoln modell större ut från avgasröret när jag startar bilen, ibland är det långt mellan utsläppen men det händer då och då , vad är troligaste orsaken till blåröken - ventiltätningar eller turbo? annat? bilen är en V70 T5 som gått 18900 mil och vad jag kan se så drar den ingen olja så att det syns på stickan.
har haft ett antal ford med V6:an som jag fått bytt ventiltätningarna på men då har det varit blårök varje start. :-E
av Frigge
Kolla vevhusventilationen.
av superpackman
Kan ju även vara turbo haveri snart, hade blå rök på min gammla saab och då¨var det turbon som rasat:( Känner du av att den går segt?
Användarvisningsbild
av Kaxe
segt?? nej för f...n den går som ett skållat troll, inga oljud heller , har inte hört nåt ljud alls från turbon , hade en Saab turbo en gång för hundra år sen och på den hördes ett vinande ljud från turbon men inte på denna.
tycker det är konstigt att det bara händer ibland, aldrig när jag kör och inte heller när jag släpper gasen och motorbromsar som man sett på andra halvslitna turbobilar.
Användarvisningsbild
av Wabbe
Jag hade en del bekymmer med blårök och ryck i motorn för något år sedan. Åkte till Bilia o killen bakom disken sa att han kunde slå vad om att det var felaktiga tändstift monterade. Lämnade in bilen för lite annat småjox. Men hans gissning var rätt. Montera Volvos orginalstift, om du inte redan har dem i.
av OC-RA
Grabbens Nissan 200 började ryka ordentligt, det märktes ingen skillnad på gången men det rök som sagt ordentligt. Tyvärr var det turbon som hade gått. Med andra ord kan motorn gå som den ska trots att turbon släpper igenom olja.
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Kolla under trycket i motorn,det brukar vara stopp i vevhusventilationen. :evil:
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]