Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Har en v70 2,5t manuell -05 som gått ca 17200 mil på vilken växelspaken kärvar/seg att flytta i sidled. Detta medför att den tar en stund på sig att hoppa till höger när man ska växla från 2an till 3an tex. Av gammal vana "sprättar" jag upp den från 2an och låter den hoppa över åt höger men när jag skall styra i 3an har den inte hunnit över så det blir lååångsamma växlingar. Finns det nått som brukar kunna börja kärva, tex virar, länkage mm,
Tips mottages tacksamt :-)-)
av ThunderAce
Det finns ett par lösningar på detta. Den första och enklaste är att leta upp där vajrarna ansluter till växellådan och spruta smörjmedel.
Volvo rekommenderar att byta vajrar, men så säger de åt allting
Det mesta går att lösa och är det vajrarna och dessa är hela så går det att få ut många växlingar till.
Tänk lite vajer till cykelbroms/växel så är du på rätt spår.

Skulle det inte hjälpa med detta så får du fetta in pivotkulan och alla leder som sitter under plasten/inredningen vid växelspaken.
Växellådan regleras med två vajrar och spaken sitter i något som kanske skulle kunna beskrivas som en knäskål. Troligtvis så är det
nåt som kärvar ute vid motorn med tanke på att inne i kupén blir det inte så skitigt men värt och kolla upp innan man ska handla nytt.
Bilen har ju inte gått så värst mycket

Vid det här laget vet du om det är kulan eller vajrarna som är dåliga och om det hjälpte. I annat fall återstår att byta ut det som inte funkar.

Men tipset är att gå loss med smörjmedel för vajrar, samt infettning av kula och leder.
Användarvisningsbild
av Erico
Tack för tipset ThunderAce :-)-)
Hoppas vädret imorgon tillåter lite mek och att jag hittar virarna i fråga ;-//
Användarvisningsbild
av Perc
Jag håller också med om att en vajer ska bytas, inte smörjas. Att smörja en vajer är lite som att pissa på sig när man fryser, det blir bara varmt och skönt en liten stund.

Men som första hjälpen medan man väntar på nya reservdelar fungerar det ju. :)
Användarvisningsbild
av Erico
Jag har skruvat cykel och mc (cross) en hel del genom åren och skaffat mej en "viresmörjare" som är helt magisk. Med den kan man trycka ut all skit å rost ur virehöljet med viren på plats, och samtidigt trycka in typ 556 så funktionen blir som ny. Gissar att dessa virar är för grova för den tyvärr men om man tar lös dom borde det gå att smörja upp dom ordentligt. Nån som vet hur mycket jobb det är att demontera dessa?
av ThunderAce
skickar en PDF på mejl så ser du hur mycket som behöver göras för att plocka bort de från bilen
om du ändå ska göra det då tycker jag du byter dessa, för det är en del skruvande
läs hela dokumentet så märker du
Användarvisningsbild
av Erico
Så var det fixat.
Tog bort luftburken för att komma åt bättre och väl där petade jag upp damaskerna till virarna, stoppade in röret till Paybacks krypolja och sprutade i sinne. VIPS, Som nytt!! Hur länge det håller visar sig men om det blir virebyte har jag nu en emenent instruktion, tack vare ThunderAce :-)-)

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]