Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag behöver hjälp av någon med varningsmeddelandet som har dykt upp "Motorsystem serv erfordras" på min V70, turbo år 2001. Bilen låter och går som "vanligt". Efter att man satt in en minidator att läsa av felkoden, så visade datorn inga felkoder och raden för "motor" på displayen dök inte upp alls, så kanske den inte fungerade som den skulle. Meddelandet raderade vi och sedan har jag kört bilen i 1 1/2 vecka och helt plötsligt, så dök samma varningsmeddelande upp igen och bilen beter sig inte annorlunda. Kan tillägga att jag bytte ut luftmassemätaren i dec och en magnetventil till turbon, men då dog bilen hela tiden, så det felet är det nog inte denna gång. Kan det vara någon givare någonstans som "spökar" eller vad brukar meddelandet bero på? Det står inte i serviceboken om det felmeddelandet. Först trodde jag att det var för att mätarställningen hade slagit över i tusental och service behövs, men det var det inte, för där är bara ojämna siffror. Jag kör på så länge och hoppas att någon har ett svar till mig. /Camilla
Hej, utan felkod kan jag inte säga så mycket. Jag har råkat ut för samma fel och då sa felkoden lamda sond bank 1. lamda sonden såklart men vet att exakt att samma felkod har luftmassemätaren varit dålig. byte du till Volvo original när du byte? Samt titta så att den inte drar tjuv luft någon stans speciellt vid luftmassemätaren då man varit där. Då du får samma fel i displayen för det ha. jag för mig men inte samma felkod.
samt om du tycker att bilen går ryckigt eller att tomgången är dålig eller att den pendlar upp och ner så kan du ha problem med gasspjället.

Hoppas detta hjälper.
Tack för svaret! Luftmassemätaren var inte Volvo original, utan den monterades dit av Mekonomen. Bilen har inte gått ryckigt sedan den byttes mer än en gång häromdagen när jag körde i 90 km på en raksträcka med jämn gas och det var som en sekund där gasen tappade trycket och farten lite, men fortsatte direkt som vanligt sedan. Om det är fel på gasspjället, så kan alltså detta felkodmeddelande också dyka upp? (Vet dock inte riktigt var gasspjället sitter...men jag hittar luftmassemätaren!) :) Camilla
av valln
Hur många mil sedan var det du bytte luftmasse?
Bilen kan nog behöva 50-100 mil eller så att kalibrera till sig. Negativt för dig är att motorlampan lyser, det brukar betyda mera fel än bristfällig kalibrering...
Som jag sa tidigare så kan jag bara gissa utan någon riktig felkod som är utläst av en mer avancerad felkodsläsare som t.ex. Volvo Dice med vida. Tror du kan få koderna utlästa på volvo för 500 kr ungefär, absolut inte säker på priset då jag aldrig varit på volvo själv och läst ut koder.
Det är tyvärr ett måste att få ut koderna innan man kan säga vad som är fel, blir antagligen billigast än att gissa och byta något som man tror är trasigt. Det räcker med att bilen drar lite tjuvluft efter luftmassemätaren till insuget, Kan vara en skruv som sitter lite för löst.
Så det måste inte vara något som är trasigt.

Jag tappade dock tryckröret från intercoolern till gasspjället utan att få någon felkod :D. det ända den gjorde var att gå till limpmode. dock ska den sätta felkod på det.

Tror att Mekonomen sätter dit bra saker som fungerar bra till Volvo, men vet att volvo är väldigt känsliga med eftermarknads luftmassemätare.

Ja, man kan få den felkoden av ett dåligt gasspjäll, Men låter inte som att det är problemet i ditt fall.
Och om du har det så säger den i felkoden att det är fel på gasspjället. Jag skulle inte röra det i ditt fall, speciellt inte innan du läst av felkoderna.

Tror att du har som jag med gasspjället sitter under insuget ser ut så här.
DSC_0287.jpg
Gasspjäll
DSC_0287.jpg (408.56 KiB) Visad 17002 gånger
MVH
Patrik
Det jag brukar göra när jag misstänker att motorn drar tjuvluft är att spruta med startgas runt de saker jag misstänker.
Och då kommer motorn att varva upp lite hörs tydligt.

tänk på att luftboxen sitter nära luftmassemätaren och om du får in startgas i den så ska det låta. dock ska orginal vara tät och ta luft ifrån grillen, om jag inte minns fel.

OBS!!
Du ska ha kall motor och brandsläckare med dig om du testar, och spruta inte på varma saker. finns risk för att det börjar brinna. spruta med förstånd!

Detta är bara hur jag gör, vet inte vad andra säger om det, funkar för mig.

MVH
Patrik
Tack för alla tips! Jag får nog ta bilen till Volvo, så att de får kolla felkoden i alla fall. Jag skulle kunna tänka mig att den tar lite tjuvluft någonstans, för ibland känns den lite "småryckig", men den stannar inte eller så för det är knappt märkbart./Camilla

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]