Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en Volvo V70 årsmodell 2005. (Observera att jag är totalt nybörjare vad gäller mekanik och att meka med bilar)

Sommaren 2014 byttes bromsbelägg samt skivor fram. Nu tycker jag mig känna samma vibrerande känsla i ratten igen när jag bromsar in i högre hastigheter, har av verkstaden fått information om att bromsbelägg samt skivor fram även byttes sommaren 2013(!).

Bromsbelägg samt skivor fram har dvs bytts med mindre än 1 års intervall ca 1500mil. Hur är detta möjligt att de slits så snabbt. Känns som om det är något annat som påverkar att de slits?

Tacksam för svar,

Vänligen
Oscar
Hej och välkommen till forumet :-)
Det låter mystiskt att de slits så snabbt ....ligger bromsarna på hela tiden ? Dålig kvalite ?
Mandingo skrev:Hej,

Har en Volvo V70 årsmodell 2005. (Observera att jag är totalt nybörjare vad gäller mekanik och att meka med bilar)

Sommaren 2014 byttes bromsbelägg samt skivor fram. Nu tycker jag mig känna samma vibrerande känsla i ratten igen när jag bromsar in i högre hastigheter, har av verkstaden fått information om att bromsbelägg samt skivor fram även byttes sommaren 2013(!).

Bromsbelägg samt skivor fram har dvs bytts med mindre än 1 års intervall ca 1500mil. Hur är detta möjligt att de slits så snabbt. Känns som om det är något annat som påverkar att de slits?

Tacksam för svar,

Vänligen
Oscar
Det här verkar ju väldigt konstigt. Hissa upp bilen ifram och snurra på hjulen..dom ska snurra nått varv inan dom stannar. Att det vibrerar kan ha och göra med tex dåliga spindelleder, eller att skivan blivit skev pga varit varm sen kört i en vattenpöl och kylts ner ..eller har du fått bekräftat att du lär byta bromsdetaljer ?
Hej!

Tack för era snabba svar.

Jag har i dagsläget inte fått det bekräftat att det är något fel med bromsarna. Det var bara min ytterst amatörmässiga bedömning när det har börjat vibrera vid kraftiga inbromsningar eller i höga hastigheter och med tanke på historiken, två bromsbelägg samt skivbyten på mindre än 2 år.

Spindellederna byttes för ca 8 månader sedan.

Har även vid två tillfällen hört ett väsande ljud, låter nästan som om någoting har fastnat i fälgen, det har vi två tillfällen uppstått lika snabbt som de har försvunnit. Har även ett återkommande missljud från vänster framvagn när jag kör över tex farthinder eller större ojämnheter, inget klånkande mer åt det gnisslande hållet. Kommer och går beroende på fuktighet, kommer mest när det är torrt ute.

Jag ska vid tillfälle hissa upp bilen och se hur hjulen snurrar.

Återigen, tack för svaren!
Jag tror att du ska kolla dina bromsar bak.. Förmodligen kärvar ett eller flera belägg bak så att de ligger emot skivan lite för mycket, skivan blir skev pga värmen och det vibrerar sedan när du bromsar.
hemmafixaren skrev:Hej
Jag tror att dina belägg och ditt flytande bromsok inte släpper som de ska efter inbromsning. Bromsbeläggen ligger an mot
bromsskivan även när du släppt bromspedalen. Åtgärd rengör glidytorna.
Hälsningar.
Vad för pasta ska man ha på glidbultarna eller vad de kallas?
Vad för pasta ska man ha på glidbultarna eller vad de kallas?
Finns ett speciellt silicon glidmedel som är till glidpinnarna, kostar inte många kronor hos reservdelshandlarn :) brukar vara små förpackningar som räcker runt om x2.
Men använd för tusan inte kopparpasta, är inte så hälsosamt för gummibussningarna som glider på pinnarna. Torkar dessutom ut efter ett tag

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]