Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mathias01
Min dieselvärmare startar ej försöker jag starta den på direktstart så går den igång ca2 SEK sen stannar den,jag byte ac pumpen för ett tag sen kan felet vara där?
Användarvisningsbild
av P210
Mathias01 skrev:Min dieselvärmare startar ej försöker jag starta den på direktstart så går den igång ca2 SEK sen stannar den,jag byte ac pumpen för ett tag sen kan felet vara där?
Du menar att vid direktstart blinkar lampan ett antal ggr innan displaytexten säger "AV"?
Haft samma problem med min, vid start går värmaren igenom en checklista och kollar först värden som bränsle i tanken/batterispänning, sedan checkar den fläkten i värmaren etc.
Bränsle och bra batterispänning kan du ju checka, sedan är det läsa ut felkoder som gäller.
Volvos diagnostikprogram VIDA visade att det var elfläkten i min värmare som strulade -fick värmarfläkt signal saknas/ värmarfläkt funktion saknas/för låg matningspänning), nollade jag felen fick jag igång värmaren igen. Och efter ett par dagars inkörning igen så har den gått utan fel hela vintern.
Så en titt i diagnostiken är nog nödvändig för att veta vad den inte gillar.
Här är startsekvensen;
Bild
Lyssnar man noga så hör man först att fläkten i värmaren surrar till, det tickande ljudet bakifrån då bränslepumpen går igång och frustandet när den försöker tända, när man "lärt" sig hur den låter vid en fungerande start kan man snart lista ut var det är som går fel.
av bytoken
Kollla felkoder med vida innan du börjar köpa olika delar.
Relativt vanliga fel är glödstift, brännarenhet och även flamvakt. Fläkten sitter i brännarenheten.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]