Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Har sökt runt lite här på forumet samt på Google för att försöka få svar på min fråga, men det var inte det lättaste. :)

Jag har åkt på att byta motor då jag fått en spricka i blocket vid infästningen till drivaxeln.
Försökt att täta med kemisk metall, men lyckas inte få helt tätt + svårt att se exakt var sprickan sitter.
Så jag har bestämt mig för att göra ett motorbyte då den nu står med körförbud och jag behöver en bil dagligen.

Jag har alltså en B5244T5-motor i min. Dom var inte lätta att hitta och de flesta som finns har gått 20 000 mil, men skulle kosta 20-25 0000.
Vilket känns lite smått galet när alla andra ligger på runt 10-15k.
Så min fråga är om man kan sätta i en B5254T2 (har hittat en på skroten) och kanske mappa om min bil, eller måste det vara identisk motorkod för att det ska fungera felfritt?

Har ju delar som jag kan plocka över från befintlig motor om det behövs, som spridare, toppen, o.s.v.

Har suttit och grottat en hel del i det här men hittar inga konkreta svar.
Hoppas det finns någon vänlig själ här som har svaren jag söker? :D
det är 2 helt olika motorer med olika turbo och olika volymer och cylinderdiameter.

det är inte bara att byta motor.
2.5T har variabla ventiltider på både insug o avgas, mendan 2.4:an härstammar från 1992 års 850-serie.

det finns säkert möjlighet att få den att passa fysiskt, men programvaran till ECM måste bytas ut.
Jag förmodar att det läcker olja. I och med att TS mest är ute efter att ta sig från A till B är det läge att försöka lokalisera läckaget. Det enklaste är ju trots allt att försöka fortsätta med den motor som sitter i bilen.

Ta bort höger drivaxel och ta bort stödlagerfästet. Torka rent, varmkör och se var det svettas. Beroende på hur det ser ut kan det bli aktuellt med TIG svets, lödning eller kemisk metall.

Om motorblocket är ohjälpligt skadat så skulle jag först kolla om det sitter dubbla VVT:er på motorn. Troligtvis är det så, då det kom en ny motor modellår -05 som ersatte den gamla 2.3 liters spisen. Om det är så skulle man kunna tänka sig att montera en B5254 T2.
Värt att veta är att även bränslesystemet blev omgjort - 05 och är i princip lika R modellens(varvtalsstyrd pump, tryckgivare på fuelrailen). Innebär att även fuelrail och spridare måste flyttas över.

Men man är ute på tunn is då kompen är 9,0 på en B5254 T2 jämfört med 8,5 på en B5244 T5. Detonationer...
Aa ok. Tackar för era svar!

Nu har jag mer kött på benen. Ska göra ett nytt försök med att försöka täta läckan tänkte jag.
Drivaxeln har jag rivit ner tidigare, men får nog även riva ner kamremmen och kamremskåpan som sitter mot blocket för att se och komma åt ordentligt där läckan verkar vara.

Åter igen, tack för er kunskap! :)

//Markus

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]