Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Hej.
Har ett litet bekymmer.

misständer helt på en cylinder vid gaspådrag.

ej beroeende på varvtal utan ger jag lite mer gas än normalt så tappar den en cylinder.
Vilken är svårt att säga.

Låter jag bilen sakta varva upp på låt säga 2:ans växel så kommer jag upp till säkert 5500 rpm utan miss.
Trycker jag däremot kraftigare på gasen.. låt säga 60% eller mer för att göra en omkörning så slocknar en cylinder..
Och den slocknar helt... inga misständningar utan helt död...

Släpper jag gasen lite så tänder den igen... gasar jag på igen.. så slocknar den..

KAn detta vara ett stift som är dåligt??

Kan det vara själva tändspolen som sitter på någon av stiften som är dåligt??

Någon som har förslag....

Synd att behöva köpa 5 st nya spolar för 5-600 spänn stycket och inte veta om det är det som är problemet.. Eller om det bara är ett stift.

Kom gärna med förslag.

Tackar på förhand.

MVH Thomas
Användarvisningsbild
av Perc
Första man gör är ju att läsa ut felkoder, då vet du vilken cylinder som missar. Byt plats på två spolar och kolla om felet följer med till den andra cylindern. :) Har du ingen felkodsläsare så köper du en och återgår till steg 1. Alla ska ha en sån i verktygslådan. :)
Användarvisningsbild
av Charmed
Ja jo visst :)

Borde den visa i display att jag har något fel eller kan detta endast ses med felkodsläsaren?

för jag har inga fel i display.

Om jag håller gasen kvar ett tag så den är död under 2-3 sek då börjar motor lampan blinka... släpper jag gasen så att den börjar tända igen då blinkar den kanske ett par sekunder för att sedan slockna...

kanske felkods läsning hjälper och visar något...

En fungerande läsare som passar min bil... ge ett förslag på vilken och var jag kan köpa den...

MVH thomas
Användarvisningsbild
av Perc
Vilken E-OBD-läsare som helst kan läsa av standardkoder för tändning, avgasrening och sånt. Det är lag på det, dom måste vara standardiserade för besiktningen ska ju kunna läsa dem också. En sån kostar en spottstyver var som helst på nätet (jag köpte min från dealextreme) eller några slantar mer om du köper den i stan.

Du behöver en läsare för att kunna läsa koderna, den visar inget i färddatordisplayen. Det vore ju alldeles för enkelt för hemmafixarna, för lite orsak att ta bilen till verkstan.

Det du kan få ut ur färddatordisplayen är om du har felkoder lagrade i bilens olika moduler, men inte vilka koderna är. Det finns nån knappkombination man ska trycka för att komma in i det läget. Men man gör inte så mycket med den informationen, om man inte är sugen att veta att det finns felkoder lagrade pga att en innerbelysningslampa dog för fem år sen.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]