Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
Har motorlampan som har åter tänds.
började för ett halår sedan, va inne och kollade på bilia och dom påpekade dålig rening.
dom släckte, och tändes inte förrens nu i veckan ( tack och lov ) , bilen besiktades för par veckor sen U.a.
Men lampan va tänd i flera dagar, släckes helt plötsligt, och tändes nu igen.

Men om det är reningen det är fel på, borde väl inte bilen börja dra mera , nu ligger snittet rätt normalt ännu, men för ett halvår sedan när lampan tändes låg snittet på det dubbla, då nåt gjorde att den drog mera bensin.

Har ej kollar felkoderna nu, men skulle anta det är detsamma.

vad tror ni, lamdan är betydligt enklare och billigare och byta om det vore det .

bilen är en v70 2002 170hk , 19000 mil.
av *pettson*
Lambdasonden är den som känner av syremängden i avgaserna. Den skickar feedback till styrdonet för att det ska kunna reglera insprutningen.
Förenklat så styr lambdasonden bränslemängden. (den är en av komponenterna i bränslestyrningen)

Katalysatorn renar avgaserna, den styr ingenting, men den renar endast om det som kommer in har rätt proportioner. Ibland är styrningen innan kat fel, ibland är kat fel, ibland är det fel på diagnossonden bakom kat, felsökning är ett måste.

En lambda måste inte vara problemet i sej för att motorlampan tänds och bilen drar mer bränsle. Det finns många fler orsaker till detta.
Det enda som går att göra vettigt, är felsöka den visuellt för att utesluta slangsprickor och tjuvluft, om inget hittas så, läsa ur bilen med ett vettigt instrument och se vad bilen klagar på.
Sen felsöka den utifrån det svaret. Sen åtgärda när man hittat problemet.
Det finns inga genvägar.

.
av CarlRo
Min motorlampa lyser också. Den håller sig släkt om jag inte kör långt (max 2 mil), men så fort jag åker en lite länge sträcka, så tänds den. Sedan skramlar det i avgassystemet, det kanske är något i min katalysator som släppt och att den inte renar som den ska, men jag vet inte hur detta funkar. Man har ju inte lust att lägga så mycket pengar på en 11 år gammal bil, så finns det andra orsaker så kom gärna med tips.
av *pettson*
Skramlar säger du..
Se om du kan knacka på din katalysator för att höra om den skramlar. OM den skramlar inuti. Obs viktigt att vi pratar om inuti..
Då är den kass och renar inte längre som den ska.
av volvov702002
samma här ! Skrammlar som tusan vid gaspådrag , dock inte vid tomgång konstigt nog. och vet ej om den är lös innuti , svårt rubba den, verkar finnas olika varianter, men jag har den som är grenrör o katt i samma
det där med lampan kommer och går, nu idag slockna den, sist höll den säkert ett halvår efter man släckte den med dator.
nu är den besiktigad, så den håller sej om det bara är reningen det är fel på så går det att köra med.

skrothandlarna vissa tar hutlösa priset, inte många tusenlappar ifrån en i nypris, och man försöker hitta nån lågmilare, har en viss betydelse iaf.
av rid54
Men... om "Check engine" -lampan tänds finns ju oftast felkoder som berättar lite om vad som är problemet. Att bara släcka hjälper ju inte. Koderna är inte till hjälp alltid heller, men bättre än att gissa och byta grejer på känn...
av rid54
Dålig rening = dålig katalysator... skulle det vara billigare än en lambdasond? Eller vad det nu är som spökar...
av Johnnie
Kan det vara nån värmesköld eller nåt annat som skramlar?
Det skulle vara intressant att se vilka felkoder du har.
Vad fick du för avgasvärden på besiktningen?

Varför skulle katalysatorn vara slut redan efter 19000 mil?
Jag vet bilar som gått dubbelt så långt med perfekta värden från besiktningen...
av volvov702002
ja en kat bör ju hålla längre än så, måste vara något annat som spökar.

avg. värdena : CO2500 0.0 (0.2) , lamda 1.01 ( 0.96-1.04)

dom trycktesta avgasen på bilia, men inget som va upenbart att det va läckage nånstans.

vad är det I katten som kan skramla isf, som man har fått för mej att det är en enda klump som en bikupa , dom som jagar ädelmetaller brukar väl ha ett rent H-vete o komma in i katten

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]