Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallo,

i förra veckan märkte ett väldigt högt brummande/kvidande vid tomgang när jag vred pa ratten samt att servoverkan bara var cirka 70% av normalt. Jag kollade oljenivan för servooljan och sag att den var obefintlig sa jag köpte olja och fyllde pa. Nu - ungefär 55 mil senare har jag snart fyllt pa hela litern, eller atminstone 7 dl. Det blev bättre varje gang jag fyllde pa. Oljudet försvann och full servoverkan kom tillbaka men sedan kom oljudet tillbaka och servoverkan blev sämre. Och nu idag pa väg hem försvann i stort sett all servoverkan. Sa väl hemma fyllde jag pa 1-2 dl och det verkade som om en del av servon kom tillbaka men ljudet var fortfarande där och när jag stängde av motorn hade jag ett tjutande skumt ljud fran - tror jag - pumpen. Det tystnade efter ca 30 sekunder.

Sa man kan ju lungt säga att den läcker olja. Jag har kollat slängarna som gar in/ut ur behallaren samt under den och det verkar inte vara där. Sa mina fragor är:

1) Vart är andra typiska ställen? Jag vill ha lite pa fötterna innan jag aker till Volvoverkstaden och dom föreslar att jag ska byta alltihop. Det verkar ju som om pumpem funkar men att den inte kan arbeta med för lite olja i systement.

2) Är det en dalig idée att aka 120 mil till helgen - motorväg. Kommer jag att riskera att göra sönder pumpen totalt (eller nagot annat). Min förmodan är att det mest läcker när det arbetar, typ stadskörning och att om jag fyller pa olja innan kommer den att fungera för denna resa atminstone. Eller är det här en kass idée trafiksäkerhetsmässigt?
Du får följa alla hydralslangar och kolla alla anslutningar. ( oljan går ju i en slinga )

....Oljekylare...samt titta under bilen.
Kör du "tomt" i behållarn så rasar pumpen.

Någonstans måste det ju synas vart oljan läcker ut.
Jag skulle inte köra 120 mil med detta fel...det kan ju bli värre o värre när du kör så att en hundralitersdunk inte ens räcker till.
Gick ut igen - i mörkret - för att titta. Jag maste säga att oljebehallaren kändes oljig och 'svettig' runt skarven som gar runt den men jag vet inte om det kan förklara läckaget? Jag har ju inte haft olja ända upp till skarven sa det maste läcka pa ett annat ställe (ocksa?). Följde den tunnare slängen ner bakom motorn och sag att pa det där plastskyddet som man har till under motor/växellada lag det en hel del vätska, försökte fa ner armen och känna om det var vatten eller olja - kunde inte avgöra enbart genom att titta. Men där lag i varjefall vätska och det har inte regnat idag vad jag vet. Finns det nagot där som brukar läcka?

Men om det nu skulle komma fran behallaren borde jag rimligen ha sett olja under den och runt omkring, eller? En annan sak, ofta om inte alltid när jag startar bilen kommer en oljelukt fran motorn och ett par ganger har jag även sett vit rök fran höger hjulhus när jag startat. Är det kanske den läckta oljan som luktar da (har ingen dieselvärmare)?
Hallo igen,

imorse i ljuset sag jag en oljefläck under höger framhjul model större. Sa jag sag ingen annan utväg än att aka till Volvo. Där kunde de konstatera att pa vänster sida där oljan pumpas in i styrväxeln(?) finns tva metalrör och de läckte i fogen. Sa det blir till att plocka ner och sänka motorn (sa dom). Dom sitter extremt illa till sa jag kunde inte direkt argumentera emot. Fick kostnadsförslag pa 590€ givet att pumpen och andra vitala delar inte dog. Jag tror inte att en svettande behallare eller slangar ger upphov till nagara större läcker, men här pa min bil var verkligen hela undersidan nerkletad av olja :( plus att jag gjort slut pa 1,5 liter servolja sedan i Fredags.

Hoppas nu bara att blien blir klar till imorgon eftermiddag...
Morsans C30 tappade också servoverkan för ett tag sen och oljan bara försvann. Jag ryckte säkringen till pumpen (så den inte skulle gå torr - det blev riktigt tungstyrt på kuppen) medan jag letade efter läckan.
Inte förrän jag satt med tomgång och vred på ratten som en polare såg läckaget undertill. Jag hade dock tur då det var returen från styrväxeln tillbaka till pumpen som läckte - på tips från Bilia kapade jag det läckande röret, drog över en oljebeständig slang och två slangklämmor.

Nu efter en vecka bytte jag motorolja och kikade på min lagning samtidigt - snustorrt. :)

Nu var ju ditt fall mycket värre läckagemässigt, men har man möjlighet och det är returen som läcker duger det alltså fint med en gammal hederlig bonnalagning.
Har en vän med en V70N som också fick läckage på tryckröret från servopumpen till styrväxeln, det sågs bara vid fullt rattutslag och då sprutade det rejält och lät mycket. Tryckröret är ganska långt, kanske 1,5m om man skulle räta ut det och består av slangar och rör sammanfogade, det läckte från en av fogarna. Eftersom ingen av oss har tillgång till lyft och det var sommar ute hissade vi upp bilen på plats och bytte till ett annat från skroten. Det lite jobbigt att få bort det men man behövde inte plocka bort något mer än tryckröret i sig och det hela gick på kanske 7 timmar så är du någorlunda händig tycker jag att du ska fixa det där själv. Ingen raketforskning precis och ett beggat tryckrör kostade 500kr. Att tänka på om du köper är:
1. Vilken motor? Turbo/sugmotor, kanske är annan för diesel.
2. Adaptiv servo eller inte

Mvh
Jag har inte tillgang till nagon verkstad/verktyg och problemt var att när jag undersökte läckan själv stod bilen tydligen lite lätt med nosen ner pa höger sida sa att jag trodde att det kom fran retursidan som just är pa höger sida. Men jag kunda ju sa klart inget se och visste inte vara jag skulle söka sa därför blev det av till Volvo och dom sag ju pa en gang att det var pa vänstersidan. När dom hända var där under upptäckte dom att (plast)-röret till turbo var kasset och hade börjat ga sönder pa bada sidorna (bada fästerna) sa det blev till byta det med. 864€ blev sluträkningen. Men pump och styrväxlen har klarat sig även om det var mycket skum i oljan sa det var väl positivt. Men bilen fungerar nu ivarje fall och jag kunde köra mina 60 mil direkt efter reperationen igar.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]