Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CeeTeC
Hej jag har en 5 cyl bensinare turbo som jag inte blir klok på ved det är för något

Istället för B5244t3 exempelvis så star det 8098M21 på blocket ???? inte stannsat med hålslag utan tryckta tecken?
serienummret som star under är 2TNY2109??
Båda dessa verkar helt konstiga.

Där cylinderborrningen är utmärkt stårde 1DDDDD|||

Toppen heter 1000886 och den har bara VVT påavgaskammen, det som skilljer estetiskt påtoppenär även att den har som ett förberret uttag / upphöjt för ett extra oljepåfyllningslock längs bak på toppen over 5:e cylinder på insugskammen? har aldrig sätt detta tidigare.

Har hört med Volvo och dem kunde inte se någonting på dessa siffror?

Så, om någon utav er kan hjälpa mig med vad detta är för något så får ni gärna tippsa mig.

MVH
av nissesvolvo
Vart på blocket står det 8098M21?

1DDDDD är iaf kolvklasserna. Dvs det finns olika klasser beroende på hur dom brynats i tillverkningen. Då pratar jag givetvis diametern på kolven.

Nu är jag lite dålig på toppars märkning men ser märkningen ut som det är siffror som är med i gjutprocessen så är det bara ämnesnummret. Kan således vara samma topp som råämne men komma ut färdig i ett antal olika varianter. Likadana siffor finns på blocket men syns inte lika väl.
av CeeTeC
nissesvolvo skrev:Vart på blocket står det 8098M21?

1DDDDD är iaf kolvklasserna. Dvs det finns olika klasser beroende på hur dom brynats i tillverkningen. Då pratar jag givetvis diametern på kolven.

Nu är jag lite dålig på toppars märkning men ser märkningen ut som det är siffror som är med i gjutprocessen så är det bara ämnesnummret. Kan således vara samma topp som råämne men komma ut färdig i ett antal olika varianter. Likadana siffor finns på blocket men syns inte lika väl.

Numret på blocket star framför 1:a cylinderns avgaskanal, under främre vattenrörsanslutningen ( det rör som löper utmed avgassidan)
Texten står uppåt.
Bilagor
IMG_2821.JPG
Numret på blocket
IMG_2821.JPG (120.53 KiB) Visad 369 gånger
IMG_2818.JPG
Numret på toppen
IMG_2818.JPG (226.54 KiB) Visad 364 gånger
IMG_2817.JPG
Ventilkåpan
IMG_2817.JPG (250.44 KiB) Visad 361 gånger
av nissesvolvo
Numret på toppen är iaf art.nr för ämnet. Dvs gjutarens art.nr. Inget Du har nån hjälp av då det är art.nr på den färdigbearbetade toppen som är av intresse.

Att ventilkåpan ser ut som den gör är att den oftast är billigast och göra i så få varianter som möjligt, och därmed
plugga vissa hål eller liknande för vissa utföranden.

Numret på blocket vet jag inte...Där skall ju stå vilken motortyp samt motornummer under.

Vad har du för bil/motor?
av CeeTeC
nissesvolvo skrev:Numret på toppen är iaf art.nr för ämnet. Dvs gjutarens art.nr. Inget Du har nån hjälp av då det är art.nr på den färdigbearbetade toppen som är av intresse.

Att ventilkåpan ser ut som den gör är att den oftast är billigast och göra i så få varianter som möjligt, och därmed
plugga vissa hål eller liknande för vissa utföranden.

Numret på blocket vet jag inte...Där skall ju stå vilken motortyp samt motornummer under.

Vad har du för bil/motor?

Okej, dåvet man det,dock så ang. formen på ventilkåpan skilljer sig från alla andra jag sett ( Jobbar på demontering så jag ser rätt manga vit femmor, där av att jag tyckte denna såg lite annorlunda ut)
Motorn satt I en S60 men är inte original med bilen, syntes att den var eftermonterad, eller ur o I tagen igen.

Funderar på om det kan vara någon typ av prototypmotor, isf. var kan man hitta information om den?
av nissesvolvo
Prototypmotorer är ju väldigt ovanligt, nästintill obefintligt, att dom skulle komma ut på den privata marknaden. Volvo brukar skrota sådan bilar efter tester. Dom skrotar väl iofs inte själva utan lämnar väl vidare till en skrot. Det kanske är en sån du jobbar på?

Ang ventilkåpan så kan det ju också vara nåt som gått fel i bearbetningen så dom pluggar hålet som inte behövs för ett annat utförande. Det sker både på toppar och block. Detta är ju istället för att skrota domsamma.
av CeeTeC
har hittat ett annat nummer nu på toppen 9443853A detta är ju ett vanligt Volvo art nr, så vart kan jag knappa in det för att få info?

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]