Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quanto
Hej,

Fick i morse min livs värsta biltur. Jag var på väg till Volvo verkstaden i ett annat ärende när det kommer ett helt sjukt högt ljud ur bilens högtalare.
Jag tror att det kom ur högtalarna men jag kan inte vara helt säker. Det var så högt att jag håll på att köra av vägen. Blev tvungen att stanna längs vägen och stänga av bilen. Jag kan inte beskriva ljudet så noga men det var helt outhärdligt. Fick i princip panik av att vara i bilen.
Jag satte igång bilen igen och då var det borta. Körde till verkstaden och lämnade in bilen. Jag försökte förklara för dom vad som hänt och dom skulle kolla på det. När jag hämtade bilen igen sa dom kort och gott att den inte visade några felkoder så det var nog inget. Tog mig inte på allvar.

På väg hem från verkstaden händer samma sak igen. Helt vansinnigt ljud kommer ur bilen. Jag försöker stänga av stereon men ljudet fortsätter. Får till slut tillfälle att stanna och stänga av bilen och då försvinner det igen.
Bilen visar inga övriga symtom. Inga vibrationer, ingen koppling till verken varvtal eller hastighet. Känns exakt lika att köra med som utan ljudet.
Ljudet lät både när bilen rullade och när jag stod stilla.

Vad är det för fel på min bil? Någon som har hört om ett sådant fel innan?

Mvh// Q
av Quanto
Det ska jag göra! Tack för tipsen!
Men kan det verkligen låta så högt av det? Man kunde inte vara i bilen utan att få panik så högt lät ljudet. Och då stod bilen stilla.
Känslan var att man var helt omsluten av ljudet. som om det kom ut högtalarna.
Användarvisningsbild
av wissel
Vad har du för bil är min första fråga.
Om den är 4wd så är ett känt problem att kardanen kan ta i ljuddämparen ?
Snöslask där du bor ?
Det ljudet har jag haft när jag for i snöslasksträngen, låter otroligt.....
finns fix för detta förstås.
Kallas Rain Squeel.
Uj, såg nu att det även lät när du stod stilla. Håller med tidigare inlägg.
av Quanto
Hej igen,

En liten uppdatering om det "fruktansvärda" ljudet.
Jag har snöat in lite på att ljudet kom ur högtalarna. Trots alla bra tips så kändes ljudet elektroniskt inte mekaniskt.

Så jag tänkte att jag skulle ta alla säkringar för stereon och köra bilen utan för att se om ljudet kom även då.
Då ser jag att den tidigare ägaren har satt i en 30 A säkring på subwoofern vilket är dubbelt så mycket som det ska. Och ändå så var den avbränd...
Detta är givetvis inte orsaken till problemet men det känns som att jag kan vara något på spåren.
Vad tror ni? Vad hänger ihop med suben? Kan det vara en kortis i den tror ni?

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]