Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
0,02 A är en mycket låg ström (20 mA med ett annat uttryckssätt), 0,18 är ju lite mer och över gränsen för vad jag skulle vilja ha konstant som "tjuvström". (det tömmer ett helt fullt batteri på 300 timmar, typ). 0,02 är bra och inget att oroa sig för är min uppfattning. Det säger inget om batteriets kondition i sig självt, men om batteriet tappar orken efter några dagar och det handlar om en så liten ström, så är nog batteriet rätt dåligt.
av Loyden
Ja det var 0,18 emellanåt men det var nog innan systemet hade rättat till sig eftersom jag hade batteriet urkopplat innan.
Jag kollade batteriet innan jag satte det på laddning och då var det på 11,8 v.
Så det tar ju inte tokslut. Men tillräckligt för att det inte ska gå att starta.
av rid54
11,8 V är en alltför låg spänning på ett batteri i vila (eller med mycket lågt strömuttag). Om generatorn är frisk och du har så lågt som 20 mA viloström, så är batteriet slut om det inte klarar att stå några dagar. Dubbelkolla laddningen (mer än 13,6 V med motorn igång). Om den är OK, så är det nytt batteri som gäller skulle jag tro.
av Loyden
Ja med bilen på tomgång laddar den 14,2 v så det är nog ett nytt batteri som gäller. Mitt reservbatteri är antagligen lika dåligt då eftersom jag har haft två batterier som jag växlat med nu när det har strulat.
av Loyden
Ja med bilen på tomgång laddar den 14,2 v så det är nog ett nytt batteri som gäller. Mitt reservbatteri är antagligen lika dåligt då eftersom jag har haft två batterier som jag växlat med nu när det har strulat.
av lennart lundberg
Hej!

Citat:
”Jag har ju bytt batterier några gånger nu och det verkar inte varaså mycket som händer när jag kopplat av och på polerna”.

Frågan är. Är något av dem ett nytt batteri när du har bytt flera gånger?
Att jag frågar beror på att ett gammalt batteri kan vara dåligt ha kortis mellan en eller flera celler och laddar ut sig själv, detta i korta drag.
25-30 mA i viloläge är okej. Men du kan inte mäta ström Amp över ett batteri utan endast spänning Volt. Ström mäter du hur mycket som förbrukas, exempel lyset påslaget. Mät genom att lossa ena kabeln plus eller minus till batteriet och koppla ett vanligt eller multimeter instrument som kan mäta likström mellan batteriet och kabeln. Alternativ, tångampermätare som kan mäta likström och kläm den över kabeln exempel plus.

Lennart
av Loyden
Det du citerar är att det inte händer nåt konstigt med bilen när jag kopplat av och på strömmen. Mer än att klockan nollas.
Mina batterier är inte alls nya så det verkar väl troligt att båda är lika dåliga.
Jag har mätt precis efter instruktionerna som vi fått i tidigare inlägg. Med multimeter mellan minuspol och kabeln.

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]