Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med min V70 från -01. När jag slår på bilen går motortempmätaren upp i topp och fläkten går igång trots att bilen är kall. Har bytt tempgivaren utan resultat. Mätaren går dessutom upp i topp även fast jag drar ut tempgivaren, samt att fläkten även då går igång.

Någon som vet vad problemet kan vara?
av rid54
Tempgivaren är troligen ett sorts motstånd, som får högre värde vid högre temperatur. Att koppla loss den är som att ge signalen "mycket varm motor". Tror dessa givare går att kontrollmäta i vatten som man värmer upp (man mäter resistans). Givaren måste också ha elektrisk kontakt med motorblocket (om den inte har en minuskabel också, dvs tvåtrådsanslutning).
Har du kollat felkoder? Har varit med om att yttertempgivaren för motorstyrningen pajar och ger exakt det problem du beskriver. Den sitter på undersidan av vänster backspegel. Den har inget att göra med yttertempgivaren i kombiinstrumentet(den givaren sitter i höger spegel) utan ger endast signal till motorstyrningen. Sen måste felkoder raderas för att få tempmätaren att sluta visa max.

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]