Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nsn00
Hej!

Jag funderar starkt på att köpa en Volvo S60 (2.4 tror jag) från 2002. Enligt nuvarande ägaren (inom vänskapskrets) är bilen välskött och har alltid varit utan anmärkningar. Den har gått 24 000 mil, varit servat varje år och mycket har blivit bytt i den det senaste. Han tror inte jag kommer behöver kosta på den några utgifter på ett tag. Bara att tuta och köra, så att säga. Men jag grubblar ändå, jag tycker det är svårt att beräkna vad som är rimligt gällande utgifter.

Är det tex. värt att investera i en halvförsäkring för nästan 500:- i månaden om man bor i Göteborg eller räcker det med trafikförsäkring för 275:- i månaden? Pris efter samlingsrabatt och jag är 27. Kan premien sjunka efter skadefria år?

Har sett spridda siffror så jag undrar vad en service på en schysst/pålitlig verkstad brukar ligga på? Och hur ofta är det rimligt att serva bilen om man kör ca 1000 mil per år? Påverkar det mycket om jag servar den vart 1.5 år eller vart 2:a år istället för en gång om året?

Vilka utgifter brukar komma efter 25 000 mil förutom kamrem? Hur långt kan förresten en Volvo köra?

Är det något annat jag borde tänka på?

Tack för hjälpen!
Kamremmen tror jag skall bytas efter 18000 mil eller 10 år, beroende på vad som inträffar först. Så där lär du ha några år tillgodo. Rent allmänt om S60, trevlig bil på många vis, men som alla bilar har den en del svaga punkter. Framvagnsdetaljer: hjullager, abs-kransar, stabilisatorstag och bromsslangar för att nämna lite. Tyvärr så drabbas många av de första årsmodellerna (dvs även -02) av div elfel. T.ex. enheterna med fönsterhissknapparna i dörrarna och instrumenthuset - enkla saker att byta, men kostar några slantar. Om bilen underhålls ordentligt så kan den lätt rulla det dubbla, fråga en taxichaufför.
Ska du ha barnstolar i baksätet så sikta på något annat än en s60.

Halvförsäkring eller inte - bilar kan brännas och vandaliseras på många sätt. Dessutom har S60 liksom V70 en bärande framruta som har visat sig spricka rätt lätt och då är det trevlig med halvförsäkring.

Service då, 2000 mil eller 12 månader, beroende på vad som infaller först. Service hos volvo kanske 2500 kr. Något billigare hos mindre verkstäder och mycket billigare om du byter olja, filter och gör allmän översyn själv.
Att överskrida serviceintervallet är direkt olämpligt för motorn av den enkla anledningen att oljan förorenas med tiden och förlorar sin effekt. Oljan skall ju inte bara smörja utan den skall rena och kyla etc. Särskilt viktigt om bilen körs många korta sträckor, då hinner normalt kondensvatten i motorn sällan förbrännas = utspädd och försämrad olja.

Utgifter efter 25000 mil? Tja, jag köpte min vid 25800 mil och har på 9 månader åkt på stabilisatorstag, bromsslangar, låskista baklucka, renovering mätarhus. Skulle allt detta göras på verkstad skulle notan ligga på runt 10000, löst räknat.
Billigare som sagt om man kan göra jobbet själv. Det kan låta som mycket pengar, men det gäller som sagt alla bilar - de kostar.
Kamremmen är 16000 mil eller 10 år.
Halvförsäkring är bra om du får motorstopp på olämplig plats och måste anlita bärgare.
Tyvärr är bilägande generellt dyrt och timkostnaden på en billig volvoverkstad är nog 1250 kronor inklusive moms.
Bra svar! Jag uppskattar det. Hmm, jag har fått lite att tänka på. Efter mycket om och men så landar jag i att jag kommer köpa bilen. Får ta det därifrån och ringa mott försäkringsbolag. Har ändå ca två månader kvar innan han släpper den.

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]