Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towncar1977
Jag har bestämt mig för att byta ut min gamla Mitsubishi mot en Volvo V70, jag har kört pappas -08 V70 diesel automat och bilen är ju ett himmelrike att köra. Få bilar det känns som om man sitter i ett kassaskåp o kör.
Jag velar fram o tillbaka ang diesel vs bensin mm. Automat är ett måste och max 80.000 får den kosta.

Jag kör kanske max 1500 mil om året men enl en uträkning på nätet så lönar sig diesel ändå med mina mil, plus att dieselvridet ju är härligt samt att det blir roligare att tanka. Sen vet man ju inte vad som händer med dieselpriset. Det är ju överskott på bensin i Europa och underskott på diesel som f.ö redan är dyrare än bensin.

En bensinare hade känts 100% motiverat om man kunde åka en bra bit under litern men enl de flesta verkar det vara omöjligt med en V70 bensin automat.

90% av min körning är -från mitt hus 1 mil ren 80kmh landsväg vilket jag håller, sedan ca 7km 60 väg med några rondeller och ett trafikljus. Det omvända förstås vägen hem. Tror ni det är möjligt att hamna under litern? Jag har INTE tung gasfot utan kör ungefär som en 90 åring på morfintabletter.

Många verkar sälja när bilarna går strax över 20.000 mil. Är det då elektronik mm börjar ge upp? Motor och växellåda är jag inte så orolig för på de milen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Med din körprofil blir det svårt med diesel och partikelfilter, det kommer strula. En bensinare med automat kommer säkert upp i dryga litern/mil.
En D5 automat My 02-05 kommer att uppfylla dina krav men då är skatten relativt hög istället.
Det verkar som P2.orna håller relativt bra till 20 000 mil, men sen blir det en puckel med framvagn, bromsar, koppling mm. Rider man ut detta brukar det gå bra att fortsätta till uppåt 40 000 mil. Det satsar i allafall jag på ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Hasse53 skrev:Med din körprofil blir det svårt med diesel och partikelfilter, det kommer strula.
Varför då :?:
Användarvisningsbild
av Hasse53
Dieslarna i P2 modellen har partikelfilter från och med My 06. Filtret fylls med sot som då måste då brännas ur. För att urbränningen skall starta krävs att motorn uppnått drifttemperatur och sen körs med belastning i ca 20 minuter. Trådskaparens körprofil tillåter ingen urbränning och bilen kommer att då efter ett tag larma för "sotfilter fullt". Då måste man ge sig ut på en resa enligt ovan. Om man struntar i detta går bilen över i limp-mode och det är verkstad som gäller.

Jag har 25 km landväg till jobbet och hade inga som helst problem med en V70-08 2.4D. En i min familj tog över bilen och började med korta resor i tätort. Det blev strul direkt. Botemedel är att då och då skapa resor som tillåter urbränning. Kanske inte passar alla gånger...
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej. Jag har inte råkat ut för det på det år jag ägt denna bil. Men jag gör lite längre resor då och då. Annars är det oftast resor på c:a 1,5 mil.
av towncar1977
Nu har jag haft bilen ett tag och det verkar som om det inte går o får ner den mer än 1L per mil. Men jag har sänkt den från 1.25 som den stod på när jag köpte den. Nu är det iofs vinter, inget garage och vinterdäck på. Det kanske kan göra ett par mm.
Användarvisningsbild
av wissel
towncar1977 skrev:Nu har jag haft bilen ett tag och det verkar som om det inte går o får ner den mer än 1L per mil. Men jag har sänkt den från 1.25 som den stod på när jag köpte den. Nu är det iofs vinter, inget garage och vinterdäck på. Det kanske kan göra ett par mm.
Vad blev det i slutändan ?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jaha, Får se vad det blev... jag tänkte rekommendera dig en V70 T6 AWD... (B)

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]