Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oktan
oel skrev:I VIDA finns det en funktion för att köra ett självtest på gasspjället som plottar ut kurvor för respektive lägesgivare. Rekommenderar att du testar den. Minns inte exakt hur man får upp testet så leta själv i menyerna eller sök i forumet.
Jasså finns det? Det ska jag kolla upp.
Kollade i dag etiketten på den och tog en bild. Har en gul etikett men är det "rätt" gul etikett? Har förstått att har man gul etikett så är spjället utbytt och dessa ska vara mer driftsäkrare/pålitligare än originalet som hade vit etikett. Om det nu inte är spjället, Kan det vara gaspedalsgivaren som strular? Borde den inte ge felkod i så fall?
Bild
Användarvisningsbild
av wissel
Det är rätt spjäll, samma art.nr som jag bytte till på min V70. 2001 170HK.
a 5629:-
Verkar mera som om du har något problem med spänning eller ström till spjället ?
Kan ju vara så att spjället är "hemma" monterat och därför behöver laddas om av Motorcentralen ?
Ingen uppgradering utan en Omladdning !
Art.nr: VO 9494714.
Användarvisningsbild
av oktan
wissel skrev:Det är rätt spjäll, samma art.nr som jag bytte till på min V70. 2001 170HK.
a 5629:-
Verkar mera som om du har något problem med spänning eller ström till spjället ?
Kan ju vara så att spjället är "hemma" monterat och därför behöver laddas om av Motorcentralen ?
Ingen uppgradering utan en Omladdning !
Art.nr: VO 9494714.

Jag har också börjat fundera på hur det är med strömmen till spjället med tanke på felkoden. Har sökt runt och läst och läst det jag funnit om den felkoden men blir fan inte klokare.
Han som jag köpte bilen av säger att han inte gjort ett dugg med bilen. Den gick igenom besiktningen i somras blankt och sen kördes den fram till slutet på september då den ställdes av då dom köpte ny bil, sen köpte jag den i början av november och första gången jag såg på den så gick den som en klocka då jag provkörde den 2-3ggr. Då jag sen hämtade bilen med släp två veckor senare gick den som den gör nu. Ibland kan den starta upp och gå bra och ger då inga felkoder för att straxt efter återigen gå som ett spann skit. Ett ex: Jag startade upp bilen och den gick klockrent och körde en liten vända runt hemmet stannade sen och lät den gå på tomgång och efter ngn minut bara så slutade den svara på gaspedalen. Skumt som sjutton detta.
Användarvisningsbild
av oktan
TommyP86 skrev:Spjäll, det blir kortis när dom blir dåliga. Kolla på atech2's hemsida, finns info om det där.

Nytt spjäll från Atech2 monterat! Bilen går som en dröm nu igen.

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]