Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okej, Då kanske jag läste fel på multimetern stod 480 sedan ett K blinkade på displayen,
Kanske bara var 480 ohm? för när jag tog ut temperaturen från den så sa den 73 grader ungefär.
Då hade AC:n varit på i 5 minuter, Och blåste riktigt kall luft.
Jag ska mäta på den nya evap sensorn när jag får den.
Okey. Om det var 480 Ohm så motsvarar det 73 grader på ett ungefär. 500 Ohm = 70 grader, 300 Ohm = 80 grader. Mätte du i bilen? Även om det var 23 grader i luften så kan det ju bli rejält varmt i en bil.
Okej,

när jag var inkopplad med datorn i bilen och fick värdet 73 grader satt den på sin plats i bilen.
Men när jag använde min Multimeter så tog jag ur den ur bilen och var i skuggan utomhus då var det 23 grader ute.
och då pendlade den mellan 470 - 500 ohm.
byt evapatorgivaren först av allt. Med all sannolikhet så tror kompressorn att tempen i evapatorn är hög så den mosar på mer kyla och till slut har allt fryst ihop så att ingen luft kan passera. Om man då drar man på fläkten på högsta varv kan man ibland se små snöflingor komma ur utblåsen. Man kan även kolla rören mellan kompressor och kupen när man upplever att den slutat kyla, dom brukar vara rejält isiga. Ett annat tecken är att när man stannat blir det en rejäl vattenpöl under bilen, 3-4 gånger mer än normalt. lycka till.
Okej,
Jag har nämligen haft jätte stora pölar under bilen när jag ställt den ett tag.
Men har inte trott det var något speciellt med det.
Sedan när ac:n går i början och man håller handen för så får man nästan köld skador.
Så ska beställa en ny evap sensor på måndag
Tempsensorn sitter i mittkonsolen i höjd med gaspedalen. Var längesen jag bytte på min men har för mig att den kostade ca 200 kr. Lätt och byta? Ja jag klarar det på 10-15 minuter trots 60-årig gubbmage och stela leder, man måste ligga på rygg på golvet nere vid pedalerna och det är väl inte världens bästa arbetsställning. Man tar loss panelen med isolering ovanför pedalerna och letar på kablarna som går till en kontakt på höger sida ungefär i höjd med gaspedalen tag loss kontakten sen sitter givaren med en bajonettfattning, har för mig att man får vrida ett kvart varv sen är det bara att ta ut den försiktigt. Är lång som en kulspetspenna med en kontakt i ena änden.
Var ett tag sedan jag skapade tråden, haft mycket att göra.
Men tänkte komma med lite feedback.
Det blev inte någon skillnad efter byte av temp givaren.
Tog och mätte med bladmått på kompressorn . kommer inte ihåg exakt vad jag hade men var runt 0,8 - 0,9 mm mellanrum.
shimmsa om så jag fick 0,3 mm och nu funkar det hur bra som helst.

Tack för all hjälp! :D

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]