Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Hej
Har en V70N -02 D5:a som startar när den är kall, men efter en stund lyser "motorservice erfodras". Stannar man sen bilen så startar den inte igen. Den tänder till, men dör lika fort igen. Har kopplat upp "dicen" och får fel på kamaxelgivaren, denna har jag nu bytt, men felet kvarstår. Någon som har någon ide?? Kan den nya givaren oxå vara kass?? Eller, var ska jag börja leta?? Kan man mäta upp givaren på något vis?
Tacksam för svar, behöver ju bilfan..
av flummbeck
Har även nu provat att först köra med den gamla givaren, stängt av provat starta utan lyckat resultat. Bytte tillbaka till den "kalla, nya" givaren och problemet kvarstår. Borde alltså inte vara givaren som spökar. Funderar på vevaxelgivaren, men har läst någonstans att då ska varvräknaren vara "död" och det är den inte..
Hmm, någon??
av guffen
En kompis hadde samme problem med en Mercedes, der var det en dyse som var problemet. Kan sjekkes med å sette returslangene i noen beger og se om det er stor forskjell på mengden diesel som kommer .
av flummbeck
Ok, värt att prova, men varför skulle den ge felkod på kamaxelgivaren??
Tyvärr ska jag åka och jobba i morgon och en vecka fram så jag får fortsätta felsökningen om en vecka. Kom gärna med fler förslag.
Mvh Jonas
av flummbeck
Har kollat felkoder nu i kväll.
ECM-3000 kamaxelgivare
ECM-9210 Konstantfarthållare felaktig signal
Efter att jag kört så räcker det att jag låter den "svalna" i 15 minuter, kanske kortare, sen går det att starta igen.
av flummbeck
Felet funnit.. :D
Bytte vevaxelgivaren och nu går den kalas (förutom att nu har jag inget oljetryck, men det tar jag i ny tråd)..

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]