Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TonyC
Efter timmar och åter timmar av felsökning och forums forskning så vänder jag mig nu till volvo eliten.

Bilen går hur bra som helst sen pang boom, då börjar den gå ryckigt lite på/av känsla. när man kör och släpper gasen hoppar den till sen motorbromsar den kraftigt, sen när man gasar så händer det inget i början sen blir det lite ketchup effek, så går den en stund tills den hamnar i limp mode. Jag får fel kod p0121. så jag bytte tps givaren i spjällhus med en kontaktlös sacer givare, har även provat med en annan gaspedal. Men samma symtom kvarstår. Så jag misstänker kabel brott någonstans, eller att gasspjället har någon annan defekt än tps givarna. Kan tillägga att nollar jag felkoden och startar bilen så går den bra, men går även in i limpmode när den står på tomgången efter en stund.
Användarvisningsbild
av Diplomaten
På min gamla S80 - 99 så gick den i Limp Home efter att skruvat av spjällhuset.

Det visade sig vara glapp i kontakten som sitter kopplad till själva spjällhuset (stift) så jag bytte hela huset och bilen gick klockrent.
(+ behövs ny mjukvara till ETM hos Volvo vid byte av spjällhus)

Bytte dock i samband med detta, även vevhusventilationen.

Hur långt har din bil gått? Växellåda?
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]