Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Skruvat" var ju en strålande sida att söka på! Följdfråga om den enda stötdämparen dom hade som anses passa vår bil: "för fordon utan elektronisk dämpningsregulering" visst betyder att det är en vanlig dämpare och inte en nivomat-dämpare? :)
Advena skrev:"Skruvat" var ju en strålande sida att söka på! Följdfråga om den enda stötdämparen dom hade som anses passa vår bil: "för fordon utan elektronisk dämpningsregulering" visst betyder att det är en vanlig dämpare och inte en nivomat-dämpare? :)
Korrekt, däremot så är frågan om vilken dämpare som sitter på bilen olöst..
Rådlös skrev:Perc: Pröva du med!
Jag har sålt reservdelar i 15 år så jag har nog hunnit slå upp ett och annat regnummer genom åren. ;)
Advena skrev:"Skruvat" var ju en strålande sida att söka på! Följdfråga om den enda stötdämparen dom hade som anses passa vår bil: "för fordon utan elektronisk dämpningsregulering" visst betyder att det är en vanlig dämpare och inte en nivomat-dämpare? :)
Elektronisk dämpningsreglering är det så kallade Four-C-chassit, det är ett tillval som inte har nåt med nivomat att göra. Det är frågan om elektroniskt styrda stötdämpare som är inställbara med knapp i kupén. Det kom först på R-modellerna och senare på de vanliga som tillval. Jag misstänker att man inte kunde kombinera four-c och nivomat på samma bil eftersom det i båda fallen handlar om specialstötdämpare.
Perc har rätt. Åla under bilen och kolla. Nivomaten har gummibälg. Oavsett om gummibäljen är på ovansidan eller undersidan. Det finns nämligen olika versioner. Men Nivomaten HAR gummibälg. "Standard" dämpare har det INTE.
Standarddämpare hittar du på Mekonomen, Skruvat mm.
Nivomater i paket med krängningshämmare mm hittar du tex här: http://shop.bildeve.se
Båda ska bytas samtidigt om den trasiga inte är nästan ny.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det