Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Håller på att montera isär ett par gamla fjäderben till min v70 för att se vilka delar som går att återanvända. Har spänt ihop fjädrarna noga och ska nu ta lös muttern där uppe och där tog det stopp.
Har inte gjort detta tidigare och är novis med verktyg och mekande men vill göra något själv för en gångs skull och står här nu som ett frågetecken. Vad ska jag använda och hur ska jag gå tillväga? Mina verktyg är en ½ hylsnyckel med en hylsa till "vingmuttern" samt en skiftnyckel. Kan säkert skramla fram någon torx 25 om det skulle behövas..
Så hur gör jag? Gick inte med bara skiftnyckeln iaf, benet for bara runt, eller så är jag för klen..

Tacksam för svar
Tette

Förresten, fjädersätet går väl att återanvända om hylsan sitter fast i gummit och inget är sprucket? Hur är det med lagringen? Den är ytrostig, spelar det någon roll?
av Tette
klacken skrev:Du måste ha en ringnyckel till muttern och hålla mot högst uppe på stötdämparen. Enklast är det förstås om du har en tryckluftsdragare. Återanvänd om det ser ok ut.
En dum fråga men jag är som sagt en novis..
Är en ringnyckel en sådan här? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ar-112205/

Vad för dimensioner är muttern? Och vad ska jag hålla emot med längst upp? Kan tillägga att jag håller till uppe i förrådet (lgh) så jag har inga "garage"saker att tillgå..
av Johnnie
Ja det där är en ringnyckel, men det kan gå med en stor skiftnyckel också men risk att man slinter och sabbar muttern lite.
För att hålla emot är det torx eller insex, kommer inte ihåg storlek, muttern kanske är 19 mm?
En Haynes reparationsbok är bra att ha. :-)-)
av Tette
Johnnie skrev:Ja det där är en ringnyckel, men det kan gå med en stor skiftnyckel också men risk att man slinter och sabbar muttern lite.
För att hålla emot är det torx eller insex, kommer inte ihåg storlek, muttern kanske är 19 mm?
En Haynes reparationsbok är bra att ha. :-)-)
Har haynes sedan tidigare (lilla bibeln :D ) men det står inte alltid vilken typ av verktyg/storlek man ska använda.
klacken skrev:En sån http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... -st-10023/ På min är det 21mm mutter och torx 50 att hålla med men vet inte om du har samma. Du kan ju också åka till närmaste verkstad och be dom dra loss dom med mutterpicka.
Okej, då vet jag vad jag ska satsa på. Försöker köpa på mig lite grejer då och då så man allt eftersom kan göra mer saker själv. Blir roligare så.
Naturligtvis kan verkstaden som ska göra stötdämpar och fjäderbytet ordna det hela men jag vill samtidigt lära mig lite :D

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]