Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rmannen
Hej jag har en XC 90 D5 -06 22 000 mil det tänds i displayen antispinn ur funktion service snarast, det var för ett år sedan då sa Volvo verkstad att man får byta styrdon till halexkoppling skulle kosta ca20 000 kr,men jag fick tipps att byta en sak i taget jag börja med det billigaste jag bytte en tryckvakt först då såg jag att oljenivån var låg så jag kolla pumpen som då visa sej att gå lite trögt, då bytte jag den också och på den satt det ett nytt filter och så bytte jag olja i haldexkopplingen behövde ej byta den dyra styrenheten. Sen har det fungera i ca1,5 år då tänds det igen antispinn service snarast,jag kolla oljenivån i kopplingen och den va bra sedan kopplade jag direktström på pumpen och den lät bra. nästa start var det släckt igen sen tänds det igen så håller det på.
Men nu till nästa fel som dök upp Först tänds antispinn service igen jag åkte vidare och nu tänds även ABS lampan och sen Bromsvarningslampan stanna snarast, när jag då stängt av bilen så starta den inte då tog jag bort batteri polen och vänta ett tag sen starar bilen Jag kolla volten bilen den ladda 13,5 volt Volvo sade då att byt generator du måste ha över 14 volt nu har jag gjort det och vid nystart av bilen så laddar den 14,2 volt. Då åkte vi ca: 5 mil och samma fel uppstår, jag kolla vad bilen laddar och nu laddar den 13,6 volt.
Va fan ska man göra hoppas någon som vet tackar på förhand
av rmannen
Hej jag har felkoder ( ABS ( BCM ) -Mark 25)
0094 kommunikation, can bus
permanent
0115 kommunikation can bus
permanent
0148 styrenhetskonfigureringsfel
permanent
E000 kommunikationsfel mellan can och ecu
permanent
0100 kommunikations can bus
permanent
av Johnnie
Om generatorn inte laddar som den ska så byter man laddningsregulator på den, vilket är mycket billigare.
Men 13,6 volt är inget problem, den laddar olika vid olika temperaturer och olika beroende på hur urladdat batteriet är.
Kontrollera hur ABS ringarna ser ut i fram, är dom dåliga vilket dom blir efter ca 10 år så får man såna här felkoder.
Det kan vara batteriet som är gammalt och börjar strula också.
Användarvisningsbild
av wissel
Vilka av dessa koder är återkommande, dvs. du har raderat och dom har kommit tillbaka ?
Läser du av med BSR PPC eller VIDA ?
Vad menar du att bilen står still ?
Startar den inte ?
Tror som det skrivits tidigare i tråden, kan vara ABS krans som är sprucken/skitig !
Då borde du få veta vilken krans dessutom. Syns i Vida t.ex.
Status på ditt bilbatteri ?
Ja frågorna kan bli många, just nu är ju allt gissningar vilket brukar betyda " Dyrt dyrt".
Jag skulle börja med en avläsning sedan radering av koderna, köra några mil ny avläsning,
det skulle kunna ge en bättre fingervisning av läget.
Jag menar då en avläsning med Vida eller möjligen PPC.
Hej!

Har samma funderingar och tips som ”Johnnie och wissel”. :???:
Hur gammat är batteriet? Bilen är en -06 och kan vara uttagen -05! Om det inte är bytt så är det ände dags för byte. :wink:
Ett dåligt batteri kan ge felkoder av alla dess slag samt en vis vilseledande laddkurva till batteriet. :roll:
Vem har läst felkoderna och med vilken typ av instrument. :shock:
Vad har du för batterispänning innan start efter att bilen vilat över natten? :?:
Mät med en digitalvoltmäter.
Vanlig smuts påverkar inte gapet mellan klackarna utan avståndet som ökar vid den spruckna tanden (tidsmässigt vid oscilloscope mätning).

Lennart
av rmannen
Jag har köpt nytt batteri på Volvo för 1 år sen kosta bara 2 800 kr beställt ifrån Göteborg så jag fick Volvos svarta batteri som väger 25 kg istället för det som Volvo säljer över disk Varta som väger 21 kg alltså mindre bly i,Jag tvivlar på att det är det som strular.
Jag läser av koderna med AUTO COM och jag får samma koder hela tiden.
jag har fina ABS kransar är det fel på dom så tycker jag att enbart ABSen ska lysa då
Att bilen står still nu betyder att jag inte kör med bilen nu.
När Volvo sa åt mej att bilen laddar för dåligt så viste inte jag att det satt en 160 amp generator så jag hade en ny 120 amp generator som jag satte dit då när jag starta bilen så tändes en ny lampa i instrumentet det va batterilampan och så fick jag felkod 6200 generator signal felaktig, då köpte jag en ny bosch generator 160 amp och starta bilen då vart jag av med generatorfelkoden och generatorn ger 14,2 volt till batteriet. men fortfarande tänds antispinnreglering i displayen och ABS och bromsvarnings lampan efter en stuns åkande och då står det stanna snarast,stänger jag av motorn då så slår inte ens startmotorn till men lossar jag batteripolen en stund sen startar bilen sen kommer felen tillbaks igen ibland direkt eller jag kan åka en bit.
jag hörde en som sa att har man haft en generator som är på väg att ge sej eller som jag prova med först att sätta dit en 120 amp generator så lagras ett minne i motorstyrsystemet för dålig laddning och nu när en ny 160 amp generator kom i så måste Volvo ladda ner en ny mjukvara för jag bytt generator kan det verkligen stämma
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]